Volledig scherm
Een trein met gevaarlijke stoffen passeert een treinstation. © Jelle Boonstra.

Te veel gevaarlijke stoffen per trein langs Amersfoort

Er komen nog steeds te veel gevaarlijke gassen en vloeistoffen via treinen over twee spoorlijnen van en naar Amersfoort, meer dan is toegestaan. Op de trajecten naar Utrecht en Apeldoorn hebben ruim 1400 wagons te veel gereden, terwijl er alleen naar Apeldoorn maar 410 mochten rijden.

Dat blijkt uit de cijfers die bekend zijn geworden over het derde kwartaal van 2018, dat liep van juli tot en met september. De overschrijdingen vonden plaats op de routes van en naar Utrecht en van en naar Apeldoorn. Op de routes naar Hilversum en Zwolle werden juist veel minder stoffen vervoerd dan is toegestaan.

Van en naar Utrecht hebben in die periode 363 wagons met zeer brandbare vloeistof, 158 met brandbaar gas en 15 met zeer toxische vloeistof gereden. Voor al deze categorieën geldt de waarde nul: geen enkele wagon (officieel: ketelwagenequivalent) met die stoffen mag rijden op dit traject.

Op het traject van en naar Apeldoorn reden er 596 wagons met brandbaar gas, terwijl er maar 10 zijn toegestaan. Er reden 604 ketelwagens met zeer brandbare vloeistof, terwijl 400 zijn toegestaan. En er reden 51 wagons met toxisch gas, 13 met toxische vloeistof en 19 met zeer toxische vloeistof, terwijl die alle drie niet toegestaan zijn op dit traject.

Zeer brandbaar

Naar Hilversum reden 5 wagons met zeer toxische vloeistof, terwijl er geen een is toegestaan. Voor de andere categorieën geldt dat er veel minder wagons op dit traject hebben gereden dan maximaal is toegestaan. Voor zeer brandbare vloeistof geldt bijvoorbeeld dat er 6020 wagons mogen rijden, maar er reden er maar 641. Op de route van en naar Zwolle zijn mondjesmaat wagons vervoerd met gevaarlijke gassen en vloeistoffen, 177 in totaal terwijl er 9250 mogen rijden.

In totaal is dankzij de vermindering op de trajecten Hilversum en Zwolle het aantal stoffen daarmee ten opzichte van 2017 gedaald met 10 tot 25 procent. Er is geen chloor door, van of naar Amersfoort vervoerd. De gemeente heeft bij het ministerie van infrastructuur en waterstaat geïnformeerd waarom de overschrijdingen zo hoog zijn. Het blijkt te gaan om omleidingen van de Betuweroute. Die kan nog steeds niet goed gebruikt worden; de capaciteit is ontoereikend en moet soms deels worden gesloten vanwege de aanleg van het Derde Spoor in Duitsland.

De omleidingen kunnen wel tot 2023 duren, zo heeft het ministerie aan de gemeente Amersfoort laten weten. Het rijk is van plan de zogeheten risicoplafonds aan te passen en een routeringsbesluit te nemen, waardoor de Betuweroute beter kan worden gebruikt. In maart of april kan het ministerie meer vertellen.

Elke dag het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Amersfoort