Volledig scherm
Susan de Vogel van ContactCare © Saskia Berdenis van Berlekom

Telefoon staat roodgloeiend bij callcenter ContactCare

Het is een van de grootste klussen uit het bestaan van callcenter ContactCare: het beantwoorden van vragen over het nieuwe energielabel voor huiseigenaren. Dagelijks komen er 1500 telefoontjes uit het hele land.

Alle woningbezitters hebben voortaan een certificaat nodig dat aangeeft hoe duurzaam een huis is qua gas, elektra en isolatie. Wie een huis verkoopt of verhuurt zonder zo'n energielabel riskeert een boete van 405 euro.

Roodgloeiend

Quote

In het begin was het onwijs druk. Toen was de wachttijd wel vijf minuten.

Susan de Vogel

Stapsgewijs krijgen alle eigenaren in Nederland daarover een brief, in Utrecht en Gelderland gebeurt dat de komende week. In de verwachting dat de maatregel veel vragen zou oproepen, schakelde de overheid ContactCare in, een callcenter met 120 medewerkers aan het Piet Mondriaanplein, opgericht door Amersfoorter Jasper Meerding.

Meteen vanaf 1 januari, de dag waarop het label verplicht werd, stond de telefoon roodgloeiend. ,,We waren voorbereid,'' zegt klantbeheerder Marlinde Sondervan. ,,Er zijn 15 tot 20 nieuwe medewerkers aangenomen en getraind. Doordeweeks verwerken we 1500 telefoontjes en 250 mailtjes per dag. Het is een grote klus.''

Webshops
ContactCare houdt zich vooral bezig  met binnenkomende gesprekken; het bekende en dikwijls verfoeide belletje tijdens het avondeten wordt er nauwelijks gepleegd. Het bedrijf beheert onder meer de receptie van makelaars- en notariskantoren en servicebalies voor webshops.  

Op dit moment zijn op het callcenter - een grote kantoorruimte met afgeschotte bureaus - dagelijks 25 personeelsleden in de weer met vragen over het energielabel. ,,In het begin was het onwijs druk,'' vertelt de 17-jarige Susan de Vogel, een Amersfoortse die speciaal voor de klus is aangesteld. ,,Toen was de wachttijd wel vijf minuten. Nu is dat teruggelopen.''

Energielabels

Volledig scherm
© AD

Er bestaat onduidelijkheid over de nieuwe maatregel, is haar gebleken. ,,Veel huizenbezitters denken dat ze ook een label moeten aanvragen als ze niet eens van plan zijn om te verkopen.'' Emoties krijgen de overhand als bellers erfgenaam zijn van een overleden huiseigenaar, want dan kan  het label alleen schriftelijk worden aangevraagd. ,,Ik heb al aardig wat levensverhalen te horen gekregen....''

Veel vragen gaan over de aanlevering van bewijsmateriaal, foto's van dubbele beglazing bijvoorbeeld. In ieder geval heeft Susan haar mening over het label bijgesteld. ,,Ik vond het maar een saai onderwerp, maar nu heb ik tegen mijn ouders gezegd: pas het huis aan, dan krijgen we een beter label.'' Wie binnenkort in de Indische buurt nieuwe zonnepanelen op een huis ziet liggen, weet dus dat haar missie is geslaagd.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort