Telefoon staat roodgloeiend bij callcenter ContactCare
Het is een van de grootste klussen uit het bestaan van callcenter ContactCare: het beantwoorden van vragen over het nieuwe energielabel voor huiseigenaren. Dagelijks komen er 1500 telefoontjes uit het hele land.
Alle woningbezitters hebben voortaan een certificaat nodig dat aangeeft hoe duurzaam een huis is qua gas, elektra en isolatie. Wie een huis verkoopt of verhuurt zonder zo'n energielabel riskeert een boete van 405 euro.
Roodgloeiend
In het begin was het onwijs druk. Toen was de wachttijd wel vijf minuten.
Stapsgewijs krijgen alle eigenaren in Nederland daarover een brief, in Utrecht en Gelderland gebeurt dat de komende week. In de verwachting dat de maatregel veel vragen zou oproepen, schakelde de overheid ContactCare in, een callcenter met 120 medewerkers aan het Piet Mondriaanplein, opgericht door Amersfoorter Jasper Meerding.
Meteen vanaf 1 januari, de dag waarop het label verplicht werd, stond de telefoon roodgloeiend. ,,We waren voorbereid,'' zegt klantbeheerder Marlinde Sondervan. ,,Er zijn 15 tot 20 nieuwe medewerkers aangenomen en getraind. Doordeweeks verwerken we 1500 telefoontjes en 250 mailtjes per dag. Het is een grote klus.''
Webshops
ContactCare houdt zich vooral bezig met binnenkomende gesprekken; het bekende en dikwijls verfoeide belletje tijdens het avondeten wordt er nauwelijks gepleegd. Het bedrijf beheert onder meer de receptie van makelaars- en notariskantoren en servicebalies voor webshops.
Op dit moment zijn op het callcenter - een grote kantoorruimte met afgeschotte bureaus - dagelijks 25 personeelsleden in de weer met vragen over het energielabel. ,,In het begin was het onwijs druk,'' vertelt de 17-jarige Susan de Vogel, een Amersfoortse die speciaal voor de klus is aangesteld. ,,Toen was de wachttijd wel vijf minuten. Nu is dat teruggelopen.''
Energielabels
Er bestaat onduidelijkheid over de nieuwe maatregel, is haar gebleken. ,,Veel huizenbezitters denken dat ze ook een label moeten aanvragen als ze niet eens van plan zijn om te verkopen.'' Emoties krijgen de overhand als bellers erfgenaam zijn van een overleden huiseigenaar, want dan kan het label alleen schriftelijk worden aangevraagd. ,,Ik heb al aardig wat levensverhalen te horen gekregen....''
Veel vragen gaan over de aanlevering van bewijsmateriaal, foto's van dubbele beglazing bijvoorbeeld. In ieder geval heeft Susan haar mening over het label bijgesteld. ,,Ik vond het maar een saai onderwerp, maar nu heb ik tegen mijn ouders gezegd: pas het huis aan, dan krijgen we een beter label.'' Wie binnenkort in de Indische buurt nieuwe zonnepanelen op een huis ziet liggen, weet dus dat haar missie is geslaagd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMmantelzorg
‘Ik heb het idee dat ze het op mijn werk zien alsof ik twee extra vrije dagen heb’
Werk combineren met de zorg voor een van je ouders of kind, veel Nederlanders doen het. Makkelijk is het allesbehalve. 10 procent van de werkende mantelzorgers denkt na over stoppen met werken. Wat kun je doen om het vol te houden? -
Politie druk tijdens onrustige horecanacht in de binnenstad van Amersfoort; twee aanhoudingen
Opstootjes, vechtpartijen, beledigingen en bedreigingen. Het was afgelopen weekend alles behalve rustig in de binnenstad van Amersfoort. Een deel van het uitgaanspubliek misdroeg zich, waarna de politie twee personen aanhield. -
PREMIUMTOEN EN NU
Bart springt op de bres voor vergeten Amersfoortse kei: ‘Stad is toe aan nieuwe Keifeesten’
Amersfoort is toe aan nieuwe Keifeesten, vindt Bart Beeftink. Hij deed onderzoek naar de achtergrond van een blok graniet uit Engeland. Daarbij stuitte hij op een totaal vergeten stedenband en de restanten van een brug uit 1831. -
UPDATE
Twee mensen naar ziekenhuis na incident met zeer giftig ongediertebestrijdingsmiddel bij supermarkt
Twee mensen zijn dinsdagavond meegenomen naar het ziekenhuis nadat ze in Amersfoort in contact zijn gekomen met een giftige stof. Het gaat om het zeer giftige fosfine. De brandweer en de milieu-ongevallendienst (MOD) van het RIVM zijn uitgerukt. -
PREMIUM
Jordi moest al meerdere keren springen voor zijn leven: ‘We zijn knettergek dat we dit werk doen’
Hij zet zich met gevaar voor eigen leven in voor anderen en moest al meermaals achter de vangrails springen om niet aangereden te worden. Tóch blijft Jordi van de Vis op meldingen afgaan als de snelweg afgesloten moet worden. ,,Van mij mogen ze rijbewijzen afpakken van mensen die het rode kruis negeren.”
-
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Chirurgijnsgilde nieuwste doelwit in campagne Steenbreek: negentien soorten planten in de straat
Straattegels eruit, planten erin. De gemeente Amersfoort gaat op verzoek van bewoners het Chirurgijnsgilde vergroenen. De straat is het nieuwste doelwit in de campagne Steenbreek. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’
In samenwerking met indebuurt Amersfoort