Volledig scherm
PREMIUM
Zohar Gotesman met zijn werk Untitled. © Kunsthal KAdE

Tentoonstelling 'Goed gemaakt' in kunsthal KAdE

CULTUURHoe wordt kunst gemaakt en wanneer is een kunstwerk eigenlijk af? Kunsthal KAdE richt zich in een boeiende tentoonstelling op het scheppingsproces van de kunst.

Quote

Het maakproces is een veel actiever onderdeel van de kunst dan wordt erkend. In musea krijg je daarover weinig te zien.

Mariëtte Haveman, hoofdredacteur

Op de expositie 'Goed Gemaakt. Ode aan het maakproces' in kunsthal KAdE is een bruikleen te zien van het Dordrechts Museum van Edgar Fernhout (de zoon van Charly Toorop). Op het doek Schilderende handen uit 1930 is de schilder aan het werk met een penseel in zijn ene hand en een verfpalet in de andere hand. Het is een afbeelding van de aan het werk zijnde schilder en een concrete illustratie van het maakproces, dat aan een schilderij voorafgaat.

Maar Schilderende handen is gelijkerijd ook een kunstwerk op zich. De toeschouwer krijgt een kijkje in het atelier van Fernhout en wordt geraakt door de fraaie compositie van het doek. Die dubbele laag (het kunstwerk an sich en de kunstenaar die aan het werk is) is het uitgangspunt van een nieuwe, boeiende expositie in kunsthal KAdE. Aanleiding voor 'Goed Gemaakt. Ode aan het maakproces' is het 40-jarig bestaan van het tweemaandelijkse kunsttijdschrift Kunstschrift.

Maakproces
Volgens medesamensteller van de expositie en hoofdredacteur van Kunstschrift Mariëtte Haveman is het maakproces een wezenlijk onderdeel van de kunst. ,,Het maakproces is een veel actiever onderdeel van de kunst dan wordt erkend. In musea krijg je daarover weinig te zien. Voor Kunstschrift is die voorgeschiedenis - waar heeft de kunstenaar zich door laten inspireren of wat is het materiaal waarmee de kunstenaar werkt? - wel van groot belang.''

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort