Volledig scherm
© Peter Schong

TomTom: tracé westelijke rondweg geen knelpunt

VerkeerHet tracé van de omstreden westelijke rondweg is helemaal geen verkeersknelpunt. Dat blijkt uit de eerste Amersfoortse traffic index van het navigatiebedrijf TomTom.

Op basis van ruim 40 miljoen gereden kilometers in Amersfoort in 2016 benoemt Tomtoms verkeersindex 25 verkeersknelpunten in Amersfoort. Die bevinden zich vooral op aan- en afvoerwegen van de snelwegen A1 en A28, en op de Leusderweg en de Bunschoterstraat.

Op het traject van de westelijke rondweg, tussen de Stichtse Rotonde en Amsterdamseweg is geen sprake van noemenswaardige verkeerscongestie.

De verkeersindex van TomTom wordt over het algemeen als gezaghebbend en betrouwbaar beschouwd. Gemeenten, instanties en bureaus refereren er regelmatig aan als het gaat om het aanwijzen en duiden van verkeersproblemen.

Voorbereidingen
Amersfoort is op dit moment bezig met de voorbereidingen voor de aanleg van een nieuwe rondweg. Daar is 67 miljoen euro mee gemoeid. De aanleg houdt de gemoederen in Amersfoort al jarenlang bezig. Tegenstanders hebben altijd geroepen dat de noodzaak van de aanleg nooit goed is aangetoond.

Belangengroeperingen zoals de SGLA (Samenwerkende Groeperingen Leefbaar Amersfoort) lieten zélf verkeerstellingen uitvoeren en prognoses opstellen om daarmee aan te tonen dat de verkeersdruk op de Barchman Wuytierslaan en de Daam Fockemalaan helemaal niet groot is.

Quote

Het gaat hier om objectief verzamelde verkeersge­ge­vens op basis van ruim 40 miljoen gereden kilometers in Amersfoort

Peter de Langen, woordvoerder SGLA (Samenwerkende Groeperingen Leefbaar Amersfoort)

Ongevoelig
Het college en de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en ChristenUnie bleken daar ongevoelig voor. Zij zetten hun plannen aan de westkant van Amersfoort door.

Tegen het bestemmingsplan dat de aanleg van de weg mogelijk moet maken, zijn tientallen bezwaren ingediend. De zaak dient hoogstwaarschijnlijk in april voor de Raad van State in Den Haag.

Woordvoerder Peter de Langen van de SGLA stelt dat het TomTom-rapport belangrijke munitie kan zijn in de komende rechtszaak. ,,Dit zullen we zeker te berde brengen'', kondigt De Langen aan. ,,Het gaat hier om objectief verzamelde verkeersgegevens op basis van ruim 40 miljoen gereden kilometers in Amersfoort. Het lijkt me dat je daar niet omheen kunt. Wij zeggen al jaren dat de verkeersdruk op dit traject schromelijk wordt overdreven. Dit rapport bevestigt onze eigen constatering.''

Quote

Dat hoeft echt geen 67 miljoen te kosten

Peter de Langen, woordvoerder SGLA

Knelpunten
Volgens De Langen volstaat het om de kruising van de Barchman Wuytierslaan met de Amsterdamseweg aan te pakken. ,,Als je dan ook nog wat doet aan de twee knelpunten op Isselt en de Bunschoterstraat, heb je het grootste verkeersproblemen aan de westkant van de stad wel opgelost. Dat hoeft echt geen 67 miljoen te kosten,'' zegt hij.

Verkeerswethouder Hans Buijtelaar (VVD) kon gisteren wegens vakantie niet reageren op het jongste TomTom-onderzoek.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort