Volledig scherm
© anp

Treinen worden straks nog veel drukker

De NS heeft haar vaste reizigers op de lijn Amersfoort - Utrecht een mail gestuurd, waarin ze waarschuwt voor toenemende drukte in de treinen in 2016 en 2017. Ze geeft de reizigers tips om de drukte te ontlopen: stap in het achterste treinstel, mijd intercity's naar het noorden en raadpleeg voor vertrek de Reisplanner Xtra-app.

De Nederlandse Spoorwegen verwachten dit en volgend jaar zo veel drukte dat reizigers steeds vaker zullen moeten staan. De afgelopen jaren werd er al steen een been geklaagd over de drukte in de spitstreinen, maar dat wordt er de komende jaren niet beter op.

,,De drukte wordt versterkt door een toenemend aantal reizigers, krappe reserves en werkzaamheden aan het spoor,'' schrijft NS aan haar kaarthouders. ,,Met name de werkzaamheden rond Utrecht raken dit jaar veel reizigers. Treinen kunnen door werkzaamheden soms niet in de gewenste materieelsamenstelling rijden, bijvoorbeeld omdat er minder of kortere perrons beschikbaar zijn. Dat kan ervoor zorgen dat treinen korter zijn dan gewenst.''

Tjokvol
Op schema's van NS is te zien dat de treinen vanuit Utrecht vanaf 16.30 uur tjokvol zitten. Elke dag proberen rond deze tijd zo'n 6000 reizigers een plekje te vinden in de trein naar Amersfoort. De drukste trein is die van 17.20 uur vanuit Utrecht. De drukste dagen zijn volgens NS maandag, dinsdag en donderdag, maar woensdag en met name vrijdag doen daar bijna niet voor onder.

Om de ergste nood te lenigen, zetten de spoorwegen oude dubbeldekkers en reserve treinen in. Daarnaast zijn er 58 nieuwe sprinters besteld, maar die arriveren pas eind 2017. Ook worden eersteklascoupés omgebouwd naar tweedeklas. NS laat haar eigen medewerkers al buiten de spitstijden reizen.
NS gaat nog niet zover als haar concurrent Connexxion op de Valleilijn. Die adviseerde onlangs de  treinreizigers tussen Amersfoort en Ede om de bus te nemen in de spitstijden.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort