Twee nieuwe Valleitreinen krijgen een toilet
De twee treinstellen die worden aangeschaft om de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede te versterken, kosten 20 miljoen euro. De treinen kunnen pas in 2018 gaan rijden. Tot die tijd blijven spitsbussen nodig. Nieuw is dat ze een toilet krijgen.
Delen per e-mail
Dat staat in een brief die gedeputeerde Conny Bieze heeft gestuurd aan Provinciale Staten van Gelderland. Eén trein is een extra treinstel, de ander vervangt een ander exemplaar die niet te koppelen is aan andere treinstellen. Momenteel rijden er zes treinstellen.
Drukte
De ene extra trein die er per saldo dus bij komt, moet de druk op de Valleilijn met ruim 9000 mensen per dag opvangen. Vooral in de spits is dat een probleem. ,,Het is heel druk. Zelfs nu te druk,'' aldus Bieze in haar brief.
De aanschafprijs is 7,7 miljoen euro per stuk, maar er komen nog meer kosten bij voor onder meer reserveonderdelen en technische aanpassingen. De Zwitserse treinfabrikant Stadtler gaat de treinen maken. In Amersfoort komt een installatie die het toiletafval 'afvangt'. Dat kost de provincie 2,5 ton voor de aanschaf en jaarlijks 6,3 ton voor het onderhoud; hierover moeten Provinciale Staten nog een besluit nemen.
De provincie Gelderland betaalt mee aan de treinen en levert 7,3 miljoen. Vervoersbedrijf Connexxion legt 5,4 miljoen op tafel. De rest betaalt het rijk. Aanvankelijk zouden er drie treinen worden besteld, maar daarvoor is de financiering niet rondgekomen.
Om de aanschaf te bekostigen, betaalt de provincie haar bijdrage uit een potje dat opzij was gezet voor invoering van de kwartiersdienst op de hele Valleilijn; nu is er alleen een kwartierdienst tussen Barneveld en Amersfoort. Het invoeren van een kwartierdienst naar Ede vergt aanpassingen die 19 tot 27 miljoen euro kosten, aldus de provincie.
Kwartiersdienst
De nieuwe treinen alleen maken dus een kwartierdienst nog niet mogelijk. Dat is wel een dringende wens van de provincie, maar daarvoor is te weinig steun van het rijk. Daarvoor moet nóg een extra treinstel worden ingezet.
De drukte op de Valleilijn, die rijdt sinds 10 december 2006 speelt al vele jaren. Al in 2007 maande de provincie Gelderland Connexxion om iets te doen aan de eivolle treinen. Als er niks zou gebeuren, zouden in 2020 dagelijks 200 reizigers per dag op de perrons moeten worden achtergelaten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom het tijdens een wandeling wél lukt een goed gesprek te voeren
Na zó lang thuiswerken snak je zelfs naar die ene irritante collega. Gewoon om even te babbelen over iets anders dan werk. Maar hoe houd je contact met collega’s als zoveel mogelijk thuisblijven de norm is. Trainer en auteur Mirjam Wiersma helpt je de onderlinge band warm te houden. Vandaag: wandelen. -
Vertraging treinstellen op Valleilijn
De drie extra treinen voor de Valleilijn (Amersfoort-Ede) waarvoor de Tweede Kamer vorig jaar november groen licht gaf, zijn nog steeds niet besteld. Het duurt daardoor nog zeker anderhalf jaar, voordat de treinen in de spitsdrukte kunnen worden ingezet -
Tevredenheid over openbaar vervoer daalt
Passagiers van stadsbussen in Amersfoort zijn het ontevredenst over de informatievoorziening bij vertragingen. Ze geven daarvoor het rapportcijfer 5,1. Voor het Utrechts provinciaal streekvervoer van Connexxion geven ze een 5,6, voor het Veluws streekvervoer van Syntus een 5,4 en voor de Valleilijn een 6,1. Stadsbussen worden ook als weinig sfeervol gezien: een 5,7 en niet meer is het oordeel. -
Na de Chinezen komen nu ook de Vietnamezen: nieuw automerk Vinfast naar Nederland
In navolging van de vele Chinese merken maakt dit jaar ook een Vietnaams automerk zijn debuut in Nederland. Vinfast heet het Vietnamese merk, dat na het Chinese MG, Aiways en (binnenkort) Byton en Xpeng de Nederlandse automarkt zal bestormen. -
Treinen worden straks nog veel drukker
De NS heeft haar vaste reizigers op de lijn Amersfoort - Utrecht een mail gestuurd, waarin ze waarschuwt voor toenemende drukte in de treinen in 2016 en 2017. Ze geeft de reizigers tips om de drukte te ontlopen: stap in het achterste treinstel, mijd intercity's naar het noorden en raadpleeg voor vertrek de Reisplanner Xtra-app.
-
Straks toch naar wc op treinen Valleilijn
De nieuwe treinen op de Valleilijn (Amersfoort-Ede) krijgen toch toiletten. Over twee jaar kunnen passagiers op de Connexxionlijn onderweg naar de wc. -
Koken & eten
André van Duin steelt de show in Heel Holland Bakt: ‘Dit is meer een dood schildpadje’
Drie mannekes, drie vrouwkes. Dat zijn de zes overgebleven kandidaten zoals presentator André van Duin ze noemde tijdens de vijfde aflevering van Heel Holland Bakt. Gisteren keken er bijna 3,4 miljoen mensen naar de bakwedstrijd. -
Connexxion gaat door het stof over Valleilijn
Vervoerbedrijf Connexxion gaat door het stof over de afnemende waardering van passagiers voor de Valleilijn. De trein van Amersfoort naar Ede krijgt in de OV-Klantenbarometer weliswaar als eindcijfer nog een 7,3 over het jaar 2015. ,,Maar daar word ik niet blij van,'' zegt concessiemarketeer Herman de Gooijer van Connexxion. ,,Het jaar ervoor waren we nog de beste regionale trein van Nederland. Nu staan we op nummer 11.''
In samenwerking met indebuurt Amersfoort