Volledig scherm
© Saskia Berdenis van Berlekom

Twee nieuwe Valleitreinen krijgen een toilet

De twee treinstellen die worden aangeschaft om de Valleilijn tussen Amersfoort en Ede te versterken, kosten 20 miljoen euro. De treinen kunnen pas in 2018 gaan rijden. Tot die tijd blijven spitsbussen nodig. Nieuw is dat ze een toilet krijgen.

Dat staat in een brief die gedeputeerde Conny Bieze heeft gestuurd aan Provinciale Staten van Gelderland. Eén trein is een extra treinstel, de ander vervangt een ander exemplaar die niet te koppelen is aan andere treinstellen. Momenteel rijden er zes treinstellen.

Drukte
De ene extra trein die er per saldo dus bij komt, moet de druk op de Valleilijn met ruim 9000 mensen per dag opvangen. Vooral in de spits is dat een probleem. ,,Het is heel druk. Zelfs nu te druk,'' aldus Bieze in haar brief.

De aanschafprijs is 7,7 miljoen euro per stuk, maar er komen nog meer kosten bij voor onder meer reserveonderdelen en technische aanpassingen. De Zwitserse treinfabrikant Stadtler gaat de treinen maken. In Amersfoort komt een installatie die het toiletafval 'afvangt'. Dat kost de provincie 2,5 ton voor de aanschaf en jaarlijks 6,3 ton voor het onderhoud; hierover moeten Provinciale Staten nog een besluit nemen.

De provincie Gelderland betaalt mee aan de treinen en levert 7,3 miljoen. Vervoersbedrijf Connexxion legt 5,4 miljoen op tafel. De rest betaalt het rijk. Aanvankelijk zouden er drie treinen worden besteld, maar daarvoor is de financiering niet rondgekomen.

Om de aanschaf te bekostigen, betaalt de provincie  haar bijdrage uit een potje dat opzij was gezet voor invoering van de kwartiersdienst op de hele Valleilijn; nu is er alleen een kwartierdienst tussen Barneveld en Amersfoort. Het invoeren van een kwartierdienst naar Ede vergt aanpassingen die 19 tot 27 miljoen euro kosten, aldus de provincie.

Kwartiersdienst
De nieuwe treinen alleen maken dus een kwartierdienst nog niet mogelijk. Dat is wel een dringende wens van de provincie, maar daarvoor is te weinig steun van het rijk. Daarvoor moet nóg een extra treinstel worden ingezet.

De drukte op de Valleilijn, die rijdt sinds 10 december 2006 speelt al vele jaren. Al in 2007 maande de provincie Gelderland Connexxion om iets te doen aan de eivolle treinen. Als er niks zou gebeuren, zouden in 2020 dagelijks 200 reizigers per dag op de perrons moeten worden achtergelaten.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Amersfoort