Volledig scherm
De drie locaties die nu (weer) in de race zijn voor een nieuw stadhuis: de Wagenwerkplaats, het Trapeziumterrein en het voormalige rechtbankgebouw tegenover het station. © AD

Wagenwerkplaats terug op tafel als locatie voor nieuw stadhuis

Het is plots tóch weer voorstelbaar dat een nieuw te bouwen stadhuis van Amersfoort op de Wagenwerkplaats komt. Het gebied ten noorden van het station werd door verantwoordelijk wethouder Willem-Jan Stegeman (D66) als optie afgeschoten, maar moet van de gemeenteraad verder worden onderzocht.

Een voorstel om het oude spoorwerkterrein weer terug op tafel te leggen kwam vanavond van CDA, Amersfoort2014 en de PvdA en kreeg na een lang debat de steun van D66, VVD, GroenLinks, BPA en Denk. Als gevolg van dit besluit liggen zijn er nu drie mogelijke locaties voor een nieuw stadhuis: de Wagenwerkplaats, de plek van de voormalige rechtbank pal tegenover het station en het braakliggende Trapeziumterrein vlakbij het Eemplein.

Volgens de indieners van het politieke voorstel is de Wagenwerkplaats als zoekgebied veel te snel en zonder duidelijke onderbouwing in de gemeentelijke prullenbak beland. Dat terwijl het gebied, aldus de voorstanders, ideaal gelegen is bij het station, meer dan voldoende plek biedt en een boost kan geven aan de ontwikkelingen aldaar. Mede hierdoor kwam de Wagenwerkplaats eind vorig jaar nog als derde optie uit de bus, nipt achter het Trapeziumterrein en de rechtbanklocatie. 

Complex

Volledig scherm
Dit plan, van OnePlanet, zal nooit het levenslicht zien. © ASK architecten

Toen wethouder Stegeman op verzoek van de gemeenteraad vorige maand nog eens door de lijst ging, viel de Wagenwerkplaats af omdat hij bij nader inzien ‘te complex’ zou zijn: het terrein is in handen van meerdere eigenaren en op een deel is bodemsanering nodig. ,,Daarbij", zo voegde de D66-bestuurder vanavond toe, ,,is het op dit moment niet duidelijk wat ProRail en NS zelf met het terrein willen doen en hoe de bouw van een stadhuis ontwikkelingen elders in het gebied kan bemoeilijken.” Desondanks gaf de wethouder aan op verzoek best nog eens naar de Wagenwerkplaats te kijken. 

Wat na vanavond wél definitief is afgeschoten, is de zogenoemde OnePlanet-variant, genoemd naar het bedrijf dat het plan bedacht. In deze optie zou het rechtbankgebouw worden gerenoveerd, zouden ambtenaren aan het werk gaan in laagstaande kantoorpanden naast het station en zouden beide gebouwen worden verbonden met een loopbrug boven het Stationsplein. Deze optie is onmogelijk, aldus Stegeman, omdat alle vermeende leegstaande ruimte inmiddels is gevuld of snel zal worden gevuld. Een verhaal dat alleen door CDA, BPA en Denk in twijfel werd getrokken.

Naast de drie nieuwbouwlocaties, is ook nog altijd het grootschalig renoveren van het huidige stadhuis een optie. Hiertoe werd in 2016 besloten, maar de voorbije maanden bleek al dat het budget van 30 miljoen euro voornamelijk door de grote hoeveelheden asbest nooit toereikend zal zijn. Dat er íets moet gebeuren, is zeker: het huidige stadhuis voldoet binnenkort niet meer aan de eisen voor (brand)veiligheid en energieverbruik. De gemeenteraad neemt naar verwachting nog voor de zomer een besluit over de toekomst van het stadhuis.

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort