Volledig scherm
De Waterlijn gaat de benzinemotoren van haar vloot vervangen door elektromotoren. © AD

Waterlijn gaat elektrisch varen

Rondvaartorganisatie Waterlijn rust haar vloot de komende jaren uit met elektromotoren.

De zeven rondvaartboten van de Waterlijn worden nu nog aangedreven door viertaktbenzinemotoren, maar dat gaat de komende jaren veranderen. Donderdag is proefgevaren met de eerste boot met elektromotor. Met 18 vrijwilligers werd een korte tocht door de grachten ondernomen.

,,Dat was echt een belevenis’’, zegt bestuurslid Bob Ramak van de Waterlijn. ,,Iemand zei dat het voelt alsof je als een zwaan door het water glijdt. En zo is het ook. De proef is goed bevallen en vanaf nu zullen we steeds ongeveer twee boten per jaar ombouwen.’’

Tonnen

Dat kost wel een lieve duit. In totaal gaat het volgens Ramak om ‘meerdere tonnen’. ,,Want we hebben het niet alleen over de aanschaf en montage van de motoren, maar ook moeten er laadstations komen onder de brug in de Langestraat, waar de boten ’s nachts achter het hek liggen.’’

Quote

Iemand zei dat het voelt alsof je als een zwaan door het water glijdt. En zo is het ook.

Bob Ramak, bestuurslid

Ramak schat dat het gaat om een investering van minstens 25.000 euro per boot. Dat wordt allemaal opgebracht door de stichting zelf, die spaargeld opzij heeft gezet voor de overgang naar elektrisch varen. De gemeente kondigde eerder al een verbod af op het gebruik van buitenboordmotoren op fossiele brandstoffen, maar de Waterlijn (60.000 bezoekers per jaar) kreeg steeds dispensatie. Nu heeft de stichting zelf besloten over te schakelen. ,,We hebben ons terdege afgevraagd of zo’n investering wel opweegt tegen de vermindering van de co2-uitstoot. Inmiddels zijn alle 85 schippers wel overtuigd van de noodzaak van overschakeling.’’

Net als de benzinemotoren wordt ook de elektrische buitenboordmotor kantelbaar. ,,Dat moet, omdat de grachten her en der erg ondiep zijn en er daardoor nogal eens wat blijft hangen in de schroef.’’

Stiller

Met de nieuwe fluistermotoren zal het straks een stuk stiller worden op de Amersfoortse grachten. Ramak: ,,Temeer omdat we dit jaar ook overschakelen op een nieuwe, professionele geluidsinstallatie. Die dempt de bastonen veel beter, waardoor het verhaal van de schipper veel minder hoorbaar zal zijn voor mensen op straat. En voor de schippers wordt het ook gemakkelijker: ze hoeven de microfoon nu niet meer tegen de kin geklemd te houden, maar kunnen hem gewoon voor de borst houden.’’

Dagelijks het nieuws uit de regio in je mailbox? Schrijf je in op de nieuwsbrief!

In samenwerking met indebuurt Amersfoort