Volledig scherm
© Koen Suyk

Zorgboerderij De Eemhorst in Soest krijgt weer tik op vingers van Inspectie

Zorgorganisatie De Eemhorst uit Soest heeft opnieuw een tik op de vingers gekregen van Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). Tijdens een onaangekondigd herhaalbezoek van de inspectie voldeed de Eemhorst grotendeels niet aan de normen van de inspectie.

De inspectie beoordeelde twaalf normen, acht daarvan bleken onvoldoende bij de woonvoorziening voor mensen met dementie.

Hoewel er een gemoedelijke sfeer heerst op de drie woonboerderijen van De Eemhorst en er zorgcoördinatoren zijn aangesteld die ervoor moeten zorgen dat op alle groepen op eenzelfde manier wordt gewerkt, kan er een hoop beter.

Zo gaan de teams, die elk zorg dragen voor negen cliënten, verschillend met inhoudelijke thema’s en werkafspraken om. Beslissen zorgverleners en familieleden in veel gevallen over cliënten, terwijl geen van hen wilsonbekwaam is verklaard en is het toegangshek rondom De Eemhorst is gesloten, terwijl iedereen er vrijwillig verblijft.

Maatregel

Verder constateert de inspectie onder andere dat een professionele afweging over de benodigde zorg vaak ontbreekt en dat behandelaren niet tijdig worden betrokken.De inspectie heeft in juli een gesprek gehad met het bestuur en vertrouwt erop dat De Eemhorst de boel snel weer op de rit heeft, maar gaat het traject wel intensief volgen. Bij onvoldoende verbetering kan de inspectie alsnog een ‘handhavende maatregel’ inzetten.

In maart 2017 bezocht de inspectie de boerderijen in Soest voor het eerst, vlak na de opening op 6 februari. Sindsdien is de IGJ meerdere keren langsgeweest.

‘Vervelend’

De Eemhorst zelf vindt het ‘vervelend’ dat de inspectie opnieuw veel verbeterpunten ziet. ,,Zeker omdat in het eerdere inspectierapport ongeveer dezelfde verbeterpunten stonden vermeld en wij daar met z’n allen enorm hard aan hebben gewerkt”, stelt Emilie van Dooren, directeur en initiatiefnemer van De Eemhorst.

Als concreet voorbeeld noemt Van Dooren het elektronisch cliënten dossier (ECD) dat concreter en specifieker moest. ,,Onze reactie daarop is geweest om het dossier met meer details te vullen. Daarmee zijn we feitelijk verstrikt geraakt in ons eigen systeem. Of zoals de inspectie het tijdens het bezoek verwoordde, hebben we de lat te hoog gelegd. We moeten terug naar de basis.”

Van Dooren ontkent dat er onvoldoende kennis van wet- en regelgeving op De Eemhorst zou zijn. ,,Tegen die opmerking in het rapport hebben we een bezwaar gemaakt dat helaas niet gehonoreerd is. Het bezoek van de inspectie was namelijk onaangekondigd en op dat moment was de zorgmanager in het buitenland. De twee aanwezige bestuurders die zich niet met de zorg bezighouden, hebben de inspectie te woord gestaan maar moesten in geval van specialistische zorgkennis verstek laten gaan.”

De Eemhorst heeft een interne en externe auditor aangesteld om ditmaal wel de juiste stappen te zetten. Half november hoopt De Eemhorst haar administratieve zaken grotendeels op orde te hebben. 

In samenwerking met indebuurt Amersfoort

Amersfoort