Amsterdammers klagen het vaakst over parkeerboete: ‘Een klacht is een gratis advies’
NieuwsDe meeste klachten van Amsterdammers gaan over parkeerboetes en het sociale domein (zorg en werk). Dat blijkt uit een inventarisatie van de 1378 klachten die de Amsterdamse ombudsman vorig jaar binnenkreeg. Daarnaast voelen velen zich niet serieus genomen door de gemeente.
In het dinsdag verschijnende jaarverslag van de Ombudsman Metropool Amsterdam is Munish Ramlal zeer kritisch op de gemeente. ‘Amsterdam moet beter luisteren, beter leren en beter doen,’ schrijft de ombudsman. ‘Aan mooie woorden geen gebrek, maar uiteindelijk blijft veel steeds bij hetzelfde.’
De frustraties ontstaan vooral door parkeerboetes, waarbij inwoners door naheffingen in de financiële problemen komen. De ombudsman probeert Amsterdammers te helpen, maar vaak wordt er ‘juridisch’ gekeken in plaats van ‘menselijk’. De gemeente zou veel vaker de telefoon moeten pakken na een bezwaar. ‘Dat scheelt een hoop gedoe,’ stelt Ramlal.
Tussen wal en schip
In het sociaal domein, rond zorg en werk, is daarnaast de complexiteit van de klachten enorm toegenomen. Zeker de eerstelijnsklachtenbehandeling zorgt voor onvrede. Mensen met geldproblemen worden niet altijd effectief bediend, aldus het rapport.
Ramlal spreekt dan ook van een ‘organisatiecultuurprobleem’, dat ‘zich uit in een verstoord contact met de burger’. Ambtenaren willen wel, maar hebben vaak de ruimte niet en systemen werken tegen elkaar in, waardoor Amsterdammers tussen wal en schip raken. Hij noemt als voorbeeld een vrouw die een half jaar moest wachten op een plekje in de opvang in Amsterdam en daarom tijdelijk logeerde in Haarlem en dat als briefadres doorgaf. Meteen werd zij, ten onrechte, afgewezen voor een uitkering.
De ombudsman constateert dat burgerparticipatie niet goed gaat. Zowel inwoners als ambtenaren vinden dat de inspraak niet soepel verloopt. Dat bleek onder meer bij een participatietraject over het Vliegenbos in Noord. Na forse kritiek van de ombudsman op de inspraakmogelijkheid zag het stadsdeel uiteindelijk toch af van de aanleg van twee fietspaden in het bos.
Complimenten
Dat het ook anders kan, blijkt uit de analyse van de klachtafhandeling in omringende gemeenten. Zo wordt geconstateerd dat het bestuur in Diemen ‘goed erkent als er dingen niet goed zijn gegaan’ en lukt het in Almere steeds beter in schrijnende gevallen maatwerk te leveren.
De ombudsman complimenteert het nieuwe college van burgemeester en wethouders van Amsterdam met het feit dat het na zijn aantreden meteen werk heeft gemaakt van contact met bewoners. ‘Een klacht is namelijk gratis advies,’ stelt Ramlal. Het aantal klachten slonk vorig jaar licht ten opzichte van 2020 tot 1378, maar dat komt ook doordat er minder spreekuren waren vanwege de coronamaatregelen.
De ombudsman is onafhankelijk en behandelt klachten over instanties en personen waarvoor de gemeente verantwoordelijk is Naast ombudsman Munish Ramlal is er ook een kinderombudsman, Anne-Martien van der Does.
Luister onze wekelijkse podcast Amsterdam wereldstad:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vechtpartij in Vianenstraat Zuidoost, politie doet onderzoek
Bij de politie zijn vrijdagavond meerdere meldingen binnengekomen over een vechtpartij in de Vianenstraat in Amsterdam Zuidoost. Toen de agenten ter plekke kwamen vonden ze bloedsporen, maar geen gewonden. Er is één verdachte aangehouden. -
Nieuws
Woning beschadigd door uitslaande brand in Noord
Bij een woning in Amsterdam-Noord is maandagavond brand uitgebroken. Een steekvlam ontwikkelde zich snel tot uitslaande brand. Alle mensen die aanwezig waren in de woning en een hond zijn door de brandweer uit huis gehaald. -
Zo deel je wachtwoorden op een veilige manier
We kunnen er kort over zijn: deel je wachtwoord nooit. In de praktijk gebeurt dit echter vaak genoeg. Mocht het om welke reden dan ook toch nodig zijn om je wachtwoord te delen met vrienden of familieleden - omdat je een abonnement op bijvoorbeeld Netflix of Spotify deelt: zo doe je dat veilig. -
Nieuws
Oosterdoksdraaibrug klemt en moet wéér dicht voor verkeer: ‘Juist net gewend’
De Oosterdoksdraaibrug is per direct en voor onbepaalde tijd afgesloten voor verkeer vanwege betrouwbaarheidsproblemen. De brug, die na ruim vier jaar werkzaamheden begin vorige maand juist werd heropend, blijkt te klemmen. -
Nieuws
Rode Kruis begint nieuw servicepunt voor vluchtelingen na meningsverschil met gemeente
Het Rode Kruis opent in Amsterdam een humanitair servicepunt voor vluchtelingen, ongeacht waar diegene vandaan komt. De hulporganisatie vertrok onlangs bij het punt op het Centraal Station na een verschil van inzicht met de gemeente Amsterdam.
-
Plofkraak op Iepenweg in Oost: ‘Zat rechtop in m’n bed’
Bij een geldautomaat aan de Iepenweg in Amsterdam-Oost was zondagnacht om 05.20 uur een explosie. De politie doet sporenonderzoek en heeft nog geen aanhoudingen verricht. -
Dit is de duurste camper van Nederland
De duurste camper van Nederland staat te koop in Oss. Het gaat om de Morelo Grand Empire 110GSO+. Aan boord zijn een wasmachine, een vaatwasser een fietsenlift en een garage waar bijvoorbeeld een Mini Cooper in past. -
PREMIUMGeld & Geluk
‘Vroeger kochten we eens in de drie jaar nieuwe auto’s, nu hebben we ze al vijf jaar’
In deze Mezza-rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen Geld en Geluk. Inge en Eric houden van golf, autoracen en vakanties. ‘Dubai is wel heel duur dit jaar. Dus gaan we twee emiraatjes verder.’
In samenwerking met indebuurt Amsterdam