Volledig scherm
© Emanuel Wiemans

Amsterdamse taxichauffeurs helpen Albanese criminelen

Amsterdamse taxichauffeurs spelen een grote rol bij het vervoer van criminelen en hun illegale handel. De bendeleden blijven op die manier onder de radar.

Dat het aantal taxi's de laatste jaren sterk is toegenomen, is volgens de Amsterdamse politie een reden dat chauffeurs gevoeliger zijn om in zee te gaan met criminelen.

"Ze moeten steeds langere dagen draaien en ook de tarieven staan door de komst van Uber onder druk. Dan komt er een moment dat sommige chauffeurs overstag gaan," zegt een rechercheur.

Het zijn vooral Albanese bendes die gebruikmaken van taxichauffeurs, zegt hij. "Bij invallen in panden die bekend zijn in het drugscircuit, treffen we regelmatig visitekaartjes van allerlei Amsterdamse taxichauffeurs aan."

Het aantal taxi's in Amsterdam groeit de afgelopen jaren onstuimig, hoewel de markt niet navenant meegroeit. Veel chauffeurs moeten soms uren wachten voordat ze een ritje hebben. Volgens de politie zijn er gevallen bekend waarin chauffeurs soms 16 uur achtereen werkten.

Voor de criminelen geldt dat ze het risico verkleinen dat ze worden gepakt door zichzelf en hun handel steeds vaker te laten vervoeren door taxi's, stelt de politie.

Quote

Chauffeur kan Verklaring Omtrent Gedrag verliezen en daarmee zijn baan

"Als er iets gebeurt, wanen criminelen zich buiten schot. Maar de foute chauffeurs kunnen de volle laag krijgen: ze verliezen bij ontdekking hun Verklaring Omtrent het Gedrag, waardoor ze moeten stoppen als taxichauffeur."

Cocaïne in boodschappentassen
De gevolgen kunnen nog groter zijn. Onlangs werd een Amsterdamse taxichauffeur veroordeeld tot 42 maanden cel wegens het verlenen van 'ondersteunende diensten' aan een groep criminele Albanezen in het drugscircuit.

De man vervoerde ruim 30 kilo cocaïne in grote, open boodschappentassen. Een klant was weliswaar met deze tassen ingestapt, maar die verliet de auto snel daarna, waarna de chauffeur de tassen had moeten afleveren op het afgesproken adres. Hij werd aangehouden.

Volgens de rechtbank had de chauffeur moeten weten dat hij verdovende middelen vervoerde in zijn taxi: door de verdachte omstandigheden kon hij zich niet beroepen op het feit dat hij alleen maar chauffeur is en daarmee niet verantwoordelijk zou zijn voor de criminele waar van zijn klanten.

42

Een Amsterdamse taxichauffeur is onlangs veroordeeld tot 42 maanden cel wegens het verlenen van ‘ondersteunende diensten’ aan een groep criminele Albanezen in het drugscircuit.

Het was voor het eerst dat een rechter het verweer terzijde schoof dat de chauffeur geen idee had wat hij vervoerde.

"We hopen dat het chauffeurs bewust maakt van de risico's die ze nemen door zich in te laten met dergelijke praktijken."

Camera's
Volgens de Amsterdamse politie biedt de rechterlijke uitspraak perspectieven voor het aanpakken van foute taxirijders. "In dit geval ging het om open tassen, maar je kunt je voorstellen dat de rechter tot eenzelfde afweging komt als er bijvoorbeeld hennep wordt vervoerd, dat een zeer herkenbare geur heeft. Chauffeurs kunnen zich niet meer verschuilen achter het excuus dat ze niet weten wat ze aan het doen waren."

Bij de aanpak van de foute taxirijders maakt de politie ook steeds meer gebruik van camera's boven de toegangswegen waarmee alle kentekens die de stad binnenrijden, worden geregistreerd.

"Wanneer we vermoeden dat een taxi dubieuze ritjes uitvoert, zetten we hun kenteken in de database, zodat onze collega's op straat veel gerichter en doeltreffender kunnen controleren."

Lees terug: 'Buiten Albanië wonen inmiddels meer Albanezen'