Volledig scherm
De Amsterdamse haven. © ANP

Bemanning sleepbedrijf Svitzer legt opnieuw werk neer

De Amsterdamse haven is maandagavond en -nacht gehinderd door een staking bij sleepbedrijf Svitzer. De werknemers, die grote schepen helpen 'inparkeren', willen compensatie voor de extra werkweken.

Het is een symbolische plek om bij elkaar te komen voor het stakende sleepbootpersoneel: langs het Noordzeekanaal waar zij hun werk doen, precies waar de haven begint. Ter hoogte van de veerpont tussen Spaarndam en Assendelft nemen ze normaal gesproken de grotere schepen richting Amsterdam op sleeptouw. Ook mooi meegenomen: er staat een snackbar.

Bij de pont hebben ze samen het zwerfvuil opgeruimd. Bijna alle collega's waren van de partij. Staking of niet, twee sleepboten liggen klaar voor het geval ze om veiligheidsredenen toch nodig zijn. Maar alle zeven schepen van sleepbedrijf Svitzer zijn uit de vaart.

In de haven hakt dat erin. De sleepboten halen grotere schepen, zoals vrachtschepen voor olie, auto's en graan, vanaf de pier de sluis bij IJmuiden binnen. In de havenbekkens zijn ze broodnodig om de schepen naar hun plek te manoeuvreren. "We helpen ze inparkeren," zegt kapitein Niels Snijder.

Het is al de derde werkonderbreking in korte tijd en de irritatie neemt toe. Svitzer heeft de vorige keren niets van zich laten horen. De werknemers eisen een nieuwe cao. Toen hun werkgever in 2014 in grote financiële problemen verkeerde, zijn ze meer gaan werken voor hetzelfde geld. Nu Svitzer de storm heeft doorstaan, willen ze beter betaald worden voor die extra uren.

Intensievere baan
Snijder rekent voor dat ze voor het salaris 33 procent meer uren maken. Per sleepboot is de driekoppige bemanning zeven dagen aan één stuk aan boord, waarvan ze veertien uur per dag aan het werk zijn en dan tien uur rust hebben. Daarna zijn ze zeven dagen vrij. Maar voor 2014 waren ze na elke volle week werken twee weken vrij.

Ze zijn van 17 naar 23 werkweken gegaan. Daardoor is hun baan veel intensiever geworden, met als gevolg veel ziekteverzuim. "Het is mooi werk, maar het moet wel leuk blijven," zegt Snijder. De verdiensten zijn niet gestegen. "In vijf jaar tijd hebben we de baas een jaarsalaris bespaard."

De staking draait om een uiterst kleine cao, voor niet meer dan 63 werknemers in Amsterdam en Rotterdam, waar ook één boot ligt. Maar het gaat wel om personeel dat met weinig mensen een heel raderwerk stil kan zetten. De Noordersluis, de grootste sluis bij IJmuiden, is de komende weken overdag gestremd vanwege onderhoud, waardoor al het scheepvaartverkeer samenbalt in de avonduren. Omdat behalve Svitzer alleen sleepbedrijf Iskes actief is in de Amsterdamse haven, leidt een goed getimede staking meteen tot veel vertraging.

'Digitale file'
Maandagnacht legden de slepers tot 2 uur het werk neer. Het Amsterdamse Havenbedrijf spreekt van groot oponthoud. Nu de sluis overdag dicht is, zijn 's avonds en 's nachts extra sleepboten nodig. "Als dan de helft van de sleperscapaciteit wegvalt, ontstaan flinke vertragingen."

Het is vooral een 'digitale file', zegt Snijder. Vrachten worden afgezegd, want schepen kunnen de haven niet uit. Of ze komen de haven niet in, omdat de kade bezet wordt gehouden door een ander schip. De kosten lopen dan snel op, want als schepen van deze omvang stilliggen kost dat tienduizenden dollars per dag.

In een reactie zegt Svitzer al acht maanden in onderhandeling te zijn met de vakbonden FNV en Nautilus. 'We kunnen niet integraal akkoord gaan met de eisen die zijn gesteld,' schrijft een woordvoerder. 'Tot een nieuwe cao is afgesloten blijft de oude cao van kracht.'

Het sleepbootpersoneel is vastbesloten om de druk richting Svitzer verder op te voeren. Het sleepbedrijf, dochter van containergigant Maersk, worstelt met hevige concurrentie. "Grote rederijen drukken de prijzen, maar het kan niet zo zijn dat de werknemers de rekening betalen," zegt Asmae Hajjari van FNV Havens. "Deze mannen hebben ervoor gezorgd dat Svitzer overeind is gebleven in de haven."