Volledig scherm
© ANP

Beter worden in rekenen en wiskunde? Ga bewegen!

Kinderen die veel en vaak bewegen presteren beter met rekenen. Dat is de conclusie van een onderzoek van Amsterdam UMC.

Jongeren die 3 tot 5 keer per week intensief bewegen op school, scoren hoger op rekenvaardigheid dan leeftijdgenoten die dat niet doen.

"Bij taalvaardigheden is geen verband gevonden met beweging," zegt Amika Singh, bewegingswetenschapper en epidemioloog. Ook is geen overtuigend bewijs gevonden dat kinderen door vaker intensief te bewegen beter scoren op aandacht en concentratie. Die conclusies staan in een studie die dinsdag is gepubliceerd in het British Journal of Sports Medicine.

Singh en haar collega's bekeken 58 bestaande onderzoeken; daarvan voldeden er slechts 11 aan hun kwaliteitscriteria - en daar zaten geen Nederlandse studies bij.

Les in een speeltuin
Met het literatuuronderzoek is aangetoond dat intensieve beweging over meerdere jaren een positieve werking heeft op rekenen en wiskunde, zegt Singh. Geen enkele studie vond een negatief effect van bewegen.

Quote

Net als een spier gedijt het brein bij een grotere zuurstof­toe­voer. Dat gebeurt door intensief bewegen

Amika Singh

"Op Nederlandse basisscholen geldt een norm van twee uur gymles per week. De overheid zou ook andere vormen van bewegen kunnen ondersteunen. In Amsterdam kun je denken aan een les in een speeltuin, of balspelletjes tijdens de pauzes. Het helpt als leraren dat zelf ook leuk vinden."

De studie richtte zich niet op de redenen waarom bewegen een positieve uitwerking heeft op rekenvaardigheid. Er bestaan wel theorieën over.

"Net als een spier gedijt het brein bij een grotere zuurstoftoevoer," aldus Singh. "Dat gebeurt door intensief bewegen."

Sociale bezigheid
Meer bewegen zorgt ook voor de aanmaak van een stofje (BDNF - brain-derived neurotrophic factor) dat meer verbindingen tussen hersencellen genereert. "Een soort pokon voor het brein," aldus Singh.

Quote

Kinderen vinden het vaak ook leuk, het draagt bij aan een goede sfeer

Amika Singh

"Daarnaast vinden kinderen het meestal leuk om te bewegen," zegt Singh. "Het is een sociale bezigheid, die de interactie met andere kinderen kan vergroten. Het draagt bij aan een goede sfeer in de klas. In een positief leerklimaat kunnen kinderen tot betere prestaties komen."

Waarom er geen verband is gevonden tussen bewegen en taalvaardigheid of tussen bewegen en concentratie, is onduidelijk.

Leuk alternatief
Scandinavische overheden zetten zwaarder in op bewegen op school. In Denemarken is het sinds kort verplicht dat basisscholen hun leerlingen een uur per dag laten bewegen. Een goede ontwikkeling, vindt Singh, al stelt ze dat bewegen niet werkt als het dwangmatig gebeurt.

Singh ziet er dan ook niets in om het gebruik van computers, telefoons en tablets voor jongeren te verbieden. "Het is 2018, geen 1988. Die apparaten zijn er, je moet zorgen dat bewegen een leuk alternatief is. Dan gaan kinderen het vanzelf meer doen. Ook na schooltijd."