Bewoners Oost overhoop met gemeente over parkeertuintjes

Het Amsterdams college wil de stad autoluw maken, maar een groep ‘groene bewoners’ van de Weesperzijdebuurt merkt er niks van. Zij hadden twee parkeerplaatsen ingenomen met fietsenrekken en plantenbakken, maar moesten die teruggeven aan de autobezitters onder druk van dwangsommen tot 25.000 euro.

Volledig scherm
Hoek van de Weesperzijde en de Gijsbrecht van Aemstelstraat. © Ivo Antonie de Rooij / Shutterstock.com

“Wij hebben dezelfde idealen als het linkse gemeentebestuur,” zegt Maarten de Boer, een actieve bewoner. “Alleen proberen wij hun wensen uit te voeren, terwijl politici nog jaren willen doormodderen.”

Deze zomer lukte het de bewoners de Gijsbrecht van Aemstelstraat en een stuk Weesperzijde tijdelijk parkeerplekvrij te maken. Dat gebeurde in het kader van het project We Make The City, dat moest laten zien hoe de stad van de toekomst zou kunnen functioneren. Fietsenrekken en plantenbakken werden op parkeervakken geplaatst. Bewoners met auto’s konden vervangende parkeerplaatsen in omliggende garages krijgen. 

De zogenaamde ‘Proeftuin Weesperzijde’ kostte bijna een halve ton. Dat geld ging naar folders, krantjes, plantenbakken, fietsenrekken en gehuurde garageplaatsen.

Plantenbakken bleven

Na afloop van de proef haalden de bewoners twee fietsenrekken niet weg. Ook bleven plantenbakken staan. De Boer en zijn buren wilden als aandenken twee van de 54 bij de proef betrokken parkeerplekken blijvend bezetten.

Dat liet het stadsdeel Oost niet gebeuren. Woordvoerder Marije van Wees: “We kunnen niet zeggen: omdat we jullie ideeën leuk vinden, hoeven jullie je niet aan de regels te houden.”

De Boer werd een last onder dwangsom opgelegd en kreeg later een voorwaardelijke boete om hem de bezetting van twee parkeerplekken te laten stoppen. Hij heeft dat deze maand gedaan omdat hij het risico liep 5000 euro per dag, 25.000 euro per object, te moeten betalen.

Achterhaald concept

De Weesperzijde wordt volgend jaar heringericht, maar bewoners spreken van een nu al achterhaald concept, waarbij de auto nog veel bewegings- en parkeerruimte krijgt. Het is een gemiste kans, vindt ook Marli Huijer, bewoner van de Gijsbrecht van Aemstelstraat. Een buurtlunch in haar straat trok tijdens de Proeftuin 120 mensen. “Het was een maand zonder stilstaande auto’s die het uitzicht wegnemen,” zegt Huijer. “Buurtbewoners raakten meer met elkaar in gesprek, ook met bezoekers van de moskee om de hoek.”

Onlangs begon de buurt een nieuwe actie: Park.plek.nu. Bewoners willen een parkeerplek van de gemeente huren voor de reguliere prijs van 265 euro per jaar zonder er een auto te parkeren. In plaats daarvan komen er plantenbakken.