Volledig scherm
Organisator Tatiana Chevtchouk en voorzitter Hedde Zeijlstra: "Volgend jaar doen we Beethoven." © Hans van der Beek

Bij het Tsjaikovskibal rijden de paardenkoetsen af en aan

SchuimHans van der Beek doet elke dag verslag van feesten, presentaties en andere belangrijke bijeenkomsten in Amsterdam. Vandaag: het Tsjaikovskibal in het Tropenmuseum.

Buiten op straat ziet het er gewoon uit als Amsterdam op een zaterdagmiddag, maar één voet binnen het Tropeninstituut en je staat in het Rusland van de negentiende eeuw, de gegoede klasse dan.

Een kamerkoor zingt Tsjaikovski boven de marmeren trappen, een boerenkoor in klederdracht danst zingend in een kring door de hal. Op de dresscode heeft hier iedereen meer dan zijn best gedaan, hele gezinnen in baljurk, kostuum en hoofdbedekking.

Organisator Tatiana Chevtchouk opent het bal. “We zijn hier om onze liefde te uiten voor een groot componist.”

Ze wordt er zelfs emotioneel van. “Ik ben al jaren niet meer in Rusland geweest. Dit voelt even als thuis.”

Dan woonde Chevtchouk duidelijk aan de goede kant van het spoor.

Wat Tsjaikovski bal (overdag)
Waar Koninklijk Instituut van de Tropen, Mauritskade
Wie Tatiana Chevtchouk, Hedde Zeijlstra, Nahnya baron van Voorst tot Voorst, Cisca Philipse, Lijs Heidinga, Dané Renes
Wanneer zaterdag 15 juni, 13.30 tot 17.00 uur
Drank en spijs:  **
Sfeer: ****
Hans vierde carnaval met de regio Amstelveld.

Buiten rijden paardenkoetsen af en aan, telkens met een nieuwe lading in vol ornaat. Waar komen al deze mensen vandaan?

Voorzitter Hedde Zeijlstra: “Het zijn kinderen die les hebben op de muziekschool van Tatiana, en hun ouders. Of ze kennen haar van Klassiek op het Amstelveld, dat ze al jaren organiseert.”

De kostuumverhuur in en rond Amsterdam heeft dit weekend goede zaken gedaan.

Ik slenter door een kostuumfilm. Kinderen met rieten hoedjes drinken een Fanta, een adellijk echtpaar neemt een selfie, een man met een sierlijke bef eet een muffin.

Ik moet wel zeggen: ik heb het altijd wel over die types met een rugzakje in een krappe openbare ruimte, maar in het Rusland van de negentiende eeuw waren die hoepelrokken ook een gruwel, en dat laveren rond een slippenjurk is nog een hele kunst.

Leerlingen spelen piano in de Mauritszaal, in de hal is dansles en later vanavond is er een diner met bal.

Een workshop etiquette, altijd handig. We beginnen met een quiz. ‘Het bal van de tsaar begint om ­zeven uur. U arriveert om vijf voor zeven. Goed of fout?’

Goed. Niemand mag na de tsaar arriveren en die komt om zeven uur.

Een vrouw heeft het fout. Bloedserieus: “Dat is niet eerlijk. Vijf voor zeven vind ik echt te laat, ik zou er altijd al om half zeven zijn.”

Haar antwoord wordt alsnog goed gerekend, ook dat lijkt me etiquette.

Ik leer dat een heer een tweede zakdoek bij zich heeft. Er kunnen altijd vrouwentranen zijn die gedroogd moeten worden.

Een handkus mag alleen bij een getrouwde vrouw en alleen binnen – nooit op straat. En maximaal drie op een avond, anders is het niet meer speciaal.

Voor het tafeldekken van een vijfgangenmaal ontbreekt helaas de tijd. Dat wordt thuis toch weer met het bordje op schoot.

Tips? Mail naar schuim@parool.nl.

Volledig scherm
De jonge pianisten Polly Jean Pinney (zittend links) en Rosa Anders (zittend oranje jurk), met familie en vrienden. © Hans van der Beek
Volledig scherm
Willen zus Nina Chevtchouk, BFF Jetka Goedhart en dochter Oxana Chevtchouk ook op de foto? Goedhart: "Wij zijn wel heel duur." © Hans van der Beek
Volledig scherm
Nahnya baron van Voorst tot Voorst (Eetiquette) en Cisca Philipse (kunstzinnig therapeut) geven etiquetteles, ook aan Marianne en Daan Gouwetor. De arm strak langs de broeknaad! © Hans van der Beek
Volledig scherm
Leerlingen Lijs Heidinga en Dané Renes spelen een stukje Barcarolle. Ouders apetrots. © Hans van der Beek
Volledig scherm
Schuimverslaggever Hans van der Beek © Linda Stulic