Coronacrisis drijft ongedocumenteerde gezinnen de straat op
Tientallen ongedocumenteerde gezinnen in Amsterdam zijn dakloos. De situatie is zo ernstig dat het Rode Kruis ze voor het eerst zelf gaat opvangen. ‘Deze mensen vallen tussen wal en schip.’
Het gaat landelijk om grofweg 500 gezinnen, zegt branchevereniging Valente. Dat getal is een schatting, gebaseerd op signalen van lokale voedselinitiatieven en hulporganisaties. Omdat ongedocumenteerde gezinnen geen gebruik kunnen maken van de reguliere opvang, voelt het Rode Kruis zich genoodzaakt deze groep in samenwerking met lokale organisaties voor het eerst zelf tijdelijke plekken aan te bieden.
“Door de coronacrisis zijn de ongedocumenteerde gezinnen meer in beeld verschenen,” aldus Heleen van den Berg, hoofd nationale hulp van het Rode Kruis. “Veel van deze mensen zijn hun banen in bijvoorbeeld de horeca of schoonmaakbranche kwijtgeraakt. De woningen die ze tegen schandalig hoge prijzen huren, zijn onbetaalbaar geworden. Of ze kunnen niet meer bij familie logeren.”
Coronacrisis
Al vóór de coronacrisis bleek dat het aantal daklozen in Nederland in tien jaar tijd is verdubbeld naar 40.000 mensen. De pandemie werkt als een katalysator: in Amsterdam wordt deze lockdownwinter op sommige opvanglocaties een verdriedubbeling van het aantal aanvragen gemeld.
Sinds de tweede lockdown in december werd afgekondigd, is er een noodopvang voor dak- en thuislozen in Amsterdam. De criteria die normaal worden gehanteerd zijn voor de noodopvang verruimd en mensen die normaal geen aanspraak kunnen maken, zoals ongedocumenteerden, kunnen dat nu wel.
Voor ongedocumenteerde gezinnen ligt de wetgeving echter anders: als ze al hulp weten te vinden, worden ze doorverwezen naar het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA). Hier durven velen zich niet te melden. “Deze mensen belanden met minderjarige kinderen op straat,” aldus Jerry Straub, bestuursvoorzitter van het Rode Kruis in Amsterdam. “Er zijn gezinnen die in het Oosterpark slapen of in kerken overnachten en overdag op straat leven in Zuidoost en Nieuw-West. Het probleem is wijdverspreid door Amsterdam. Ze vallen tussen wal en schip.”
Zeker in deze tijd, waarin iedereen geacht wordt thuis te blijven, is het belang van opvang groot. Van den Berg: “Zonder tijdelijke opvang is er geen zicht op bijvoorbeeld het aantal besmettingen.” De gezinnen komen zonder burgerservicenummer bovendien moeilijk aan zorg.
Structurele oplossingen
Woensdag start het Rode Kruis met de pilot, die tot 1 mei duurt. Zo’n tien gezinnen krijgen onderdak in verschillende hotels en ontvangen persoonlijke begeleiding. Met de pilot hoopt de organisatie meer informatie te verkrijgen over deze groep mensen en de nood waarin ze verkeren.
Brancheorganisatie Valente is blij met het initiatief, maar ziet ook de noodzaak van structurele oplossingen. Straub is het daarmee eens: “Het probleem met dak- en thuislozen in het algemeen ligt ook bij de doorstroommogelijkheden – er zijn simpelweg niet genoeg betaalbare woningen.”
Ook de gemeente erkent het probleem. ‘Wij zien ook dat niet alle ongedocumenteerden gebruik maken van de opvang die door het COA wordt aangeboden en zo in kwetsbare situaties terechtkomen,’ aldus de woordvoerder van wethouder Rutger Groot Wassink (Vluchtelingen en Ongedocumenteerden), die in een e-mail aangeeft het initiatief van het Rode Kruis te waarderen. ‘Wij hebben ons te houden aan nationale wetgeving, maar blijven ons in Den Haag inzetten voor een structurele, humane oplossing voor ongedocumenteerde gezinnen.’
Als de pilot succesvol is, wordt deze mogelijk uitgebreid en verlengd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Slachtoffer vuurwerkexplosie woning De Pijp: ‘Waar ik altijd bang voor was, gebeurde’
Het OM heeft woensdagmiddag celstraffen van achttien maanden, waarvan vier voorwaardelijk, en vijftien maanden, waarvan vijf voorwaardelijk, geëist tegen Khaled A. (25) en zijn partner Daisy M. (32) wegens brandstichting en vernieling van woningen in De Pijp. Doel daarvan zou zijn geweest om hun buren, twee homoseksuele mannen, uit hun woning te krijgen. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
Nieuws
Survivalgids voor Schiphol: ‘Blijf in het hier en nu’
Wie nu aan Schiphol denkt, ziet automatisch lange rijen voor zich. Reizigers die de luchthaven gebruiken staan er uren in, en het einde van dit fenomeen lijkt nog lang niet in zicht. Ook voor de zomer wordt gevreesd voor lange wachttijden. Daarom de vraag: hoe bereid je je voor? -
Achtergrond
‘Hoe verdeel je geld dat er niet is?’ Uitdagende nieuwe coalities in gemeenten rondom Amsterdam
Tien weken na de verkiezingen kruipen in de buurgemeenten de eerste coalities uit het ei. Op de meeste nesten is het nog een kwestie van doorbijten.
-
Nieuws
Amsterdam presenteert nieuw coalitieakkoord: dit zijn de plannen
PvdA, GroenLinks en D66 hebben woensdagochtend het coalitieakkoord voor Amsterdam gepresenteerd. Veel is met potlood opgetekend. De ambities op het gebied van duurzaamheid, gelijke kansen en groei van de stad blijven, maar er is vooral onzekerheid. Een duik in de plannen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’ -
Nieuws
Camerahandhaving brom- en snorfietsen: 19.000 boetes en minder ongelukken
Een proef van de gemeente met camera’s die controleren of brom- en snorfietsen wel op de rijbaan rijden, heeft ruim 19.000 boetes opgeleverd sinds november vorig jaar. Waar camera’s staan, is het aantal overtredingen flink afgenomen. Ook is het aantal ongelukken gedaald.
In samenwerking met indebuurt Amsterdam