Volledig scherm
Het is toch nog niet voorbij voor de deelfiets in Amsterdam © Charlotte Odijk

De deelfiets krijgt een herkansing in Amsterdam

Na een chaotische start die uitmondde in een algeheel verbod, komt de deelfiets terug van even weggeweest. Amsterdam wil nu toch drie bedrijven toestaan om fietsen voor algemeen gebruik aan te bieden.

Drie bedrijven zullen een vergunning krijgen voor twee tot drie jaar voor het plaatsen van elk maximaal 3000 deelfietsen in Amsterdam, bij voorkeur in maart 2019.

Ook mogen twee bedrijven elk 250 elektrische deelbromfietsen exploiteren en ziet de gemeente graag twee aanbieders voor maximaal 25 deelbakfietsen.

Het uitgangspunt is dat de chaos die deze zomer in de stad ontstond, moet worden voorkomen: een aantal ondernemers plaatste toen naar schatting 7000 deelfietsen in de openbare ruimte.

De meeste belandden echter in plukjes op plaatsen waar ze niet of nauwelijks meer werden gebruikt. Rekken raakten vol en deelfietsen werden vernield of in grachten gegooid door geërgerde bewoners.

Minimaal vier keer per dag
Volgens wethouder Pieter Litjens (Verkeer) kunnen deelfietsen desalniettemin een belangrijke bijdrage leveren aan het bereikbaar houden van de stad. Wel stelt hij dat dit staat of valt met een gereguleerd aanbod.

Elke deelfiets moet ten minste vier keer per dag worden gebruikt, om te voorkomen dat ze te veel stilstaan en onnodig schaarse ruimte in beslag nemen.

De afgelopen maanden pleitten regelmatig deskundigen voor een strikte afbakening van de gebieden waar de deelfietsen zouden mogen worden gebruikt, maar in het plan van Litjens kunnen ze overal worden gehuurd en teruggezet met uitzondering van een aantal drukke gebieden zoals bijvoorbeeld de binnenstad, rondom trein- en metrostations en uitgaanspleinen en populaire parken.

847.000

Nu telt Amsterdam 847.000 fietsen. Met de komst van 9000 deelfietsen moet het totale aantal fietsen uiteindelijk dalen.

Volledig scherm
Ze zouden eigenlijk uit het straatbeeld verdwenen moeten zijn, maar deze deelfiets ligt momenteel nog gewoon aan de ketting © Marc Kruyswijk

Op deze gereguleerde plekken wordt ruimte gemaakt voor het parkeren van deelfietsen. Het gaat om exclusieve plekken: op deze plaatsen mogen géén gewone fietsen worden geparkeerd. 

Wanneer er in de buurt geen ruimte is voor gereserveerde plekken zegt Litjens nadrukkelijk rekening te houden met het omvormen van autoparkeerplekken in fietsparkeerplaatsen.

De gemeente stelt dat 20 tot 24 fietsen kunnen worden gestald op de plek van twee auto's.

Concurrentie
Er wordt rekening gehouden met een aanvankelijke stijging van het aantal fietsen in de stad door het plaatsen van deelfietsen, maar de bedoeling is dat dit uiteindelijk leidt tot minder fietsen.

De 'deelfiets nieuwe stijl' is nadrukkelijk niet bedoeld voor toeristen. Voor Amsterdammers zelf kan de fiets een interessant alternatief zijn voor een eigen fiets, zegt Litjens.

Ook frequente bezoekers vormen een doelgroep: de 271.000 forenzen kunnen deelfietsen gebruiken voor het laatste stukje van hun reis.

De afgelopen tijd heeft de gemeente 23 partijen benaderd met een vragenlijst, 19 ondernemers hebben gereageerd.

De inspraak gaat donderdag in. Door straks voor maximaal drie aanbieders te kiezen, is er concurrentie mogelijk én kunnen per marktpartij voldoende fietsen worden ingezet voor een levensvatbaar bedrijfsmodel.

Lees ook: Maak regels, of de deeleconomie leidt tot chaos en Deelfietsen zijn big business, en Amsterdam is het beloofde land

Volledig scherm
Planmatige invoer van de deelfiets moet irritatie voorkomen. © Charlotte Odijk

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.