De eerste live radioreportage van een interland, voor ‘een leger van onzichtbare luisteraars’

GeschiedenisblogNu geschiedenis, maar destijds het laatste nieuws in Amsterdam. Van Mozart tot de eerste stempelautomaat: wat gebeurde er vroeger in de stad?

11 maart 1928: de eerste live radio­reportage van een interland

‘Boven op het dak van de overdekte tribune zat in een houten huisje de radio-ist, die de dingen die gebeuren gingen aan een leger van onzichtbare luisteraars zou mededelen,’ aldus het Algemeen Dagblad in het verslag van de 34ste interland Nederland-België die op 11 maart 1928 werd gespeeld. De Avro verzorgde die dag de eerste live radio­reportage van een interland. Het zou de doorbraak worden van debuterend sportverslaggever Han Hollander, die in 1936 ook verslag zou doen van de Olympische Spelen in Berlijn. Op 6 juli 1943 werd hij vanuit Westerbork met zijn familie op transport gezet naar vernietigingskamp Sobibór in Polen, waar zij op 9 juli aankwamen en dezelfde dag werden vermoord.

Hartog (Han) Hollander (1886-1943), radioverslaggever van de AVRO. Han Hollander verslaat de voetbalwedstrijd Nederland-België
Documenttype
foto
Vervaardiger
Internationaal Persfoto Bureau N.V.
Collectie
Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken
Datering
1930 ca.
Inventarissen
http://archief.amsterdam/archief/10003/7745
Rechthebbende
Auteursrechtvrij
Kosteloos
Volledig scherm
Hartog (Han) Hollander (1886-1943), radioverslaggever van de AVRO. Han Hollander verslaat de voetbalwedstrijd Nederland-België Documenttype foto Vervaardiger Internationaal Persfoto Bureau N.V. Collectie Collectie Stadsarchief Amsterdam: foto-afdrukken Datering 1930 ca. Inventarissen http://archief.amsterdam/archief/10003/7745 Rechthebbende Auteursrechtvrij Kosteloos © Stadsarchief

7 maart 1935: Aanslag op een hoofdredacteur

Bij dagblad Het Volk op het Hekelveld vraagt donderdagmorgen 7 maart 1935 een man om een onderhoud met Johan Frederik Ankersmit, de bijna 64-jarige hoofdredacteur van het sociaaldemocratische dagblad. Eenmaal oog in oog met Ankersmit haalt de bezoeker een geladen pistool te voorschijn. Het doelwit duikt onder zijn bureau, zijn secretaresse gilt om hulp. Als het pistool weigert, wordt de man overmeesterd.

Bij fouillering blijkt hij een verklaring bij zich te hebben: Ankersmit moest dood wegens zijn houding tegen het communisme. ‘De burgerlijke pers probeert reeds munt te slaan voor verdere ophitsing tegen de communistische partij,’ reageert communistisch dagblad

De Tribune. ‘Terwijl de partij letterlijk niets met deze daad gemeen heeft, en onvoorwaardelijk afwijst.’

Johan Frederik Ankersmit
Volledig scherm
Johan Frederik Ankersmit © Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis

25 februari 1946: de eerste herdenking van de Februaristaking

Vijftigduizend mensen wonen de eerste herdenking van de Februari­staking bij. Als dank voor het massale verzet op 25 februari 1941 tegen het wegvoeren van Joden verleent koningin Wilhelmina Amsterdam het devies ‘heldhaftig, vast­beraden, barmhartig’. Dat sommige kranten, het Vrije Volk voorop, de staking omschrijven als een spontane daad, wekt de woede van de communistische partijleider Paul de Groot: “De staking was georganiseerd door onze partij en onze partij alleen.” Het waren inderdaad de communisten geweest, die het initiatief hadden genomen na de eerste razzia’s. De politieke verdeeldheid leidde tot Amsterdams eigen Koude Oorlogje, met afzonderlijke gemeentelijke en communistische herdenkingen.

1935: de tragische geschiedenis van de trots van de KLM

Het beeld dat Amsterdam in 1935 kreeg aangeboden ter herinnering aan de noodlanding van de Uiver in het Australische Albury, had lang een ereplaats in het stadhuis. Totdat het in 1962 verdween. Onlangs is het teruggevonden. Lees het volledige verhaal.

19 februari 1968: Carry Geijssen wordt gehuldigd in de Indische Buurt

De Indische Buurt loopt maandag 19 februari uit voor de huldiging van buurtbewoonster Carry Geijssen (21), die met een gouden en zilveren medaille is teruggekeerd van de Olympische Winterspelen in het Franse Grenoble. De olympisch kampioene op de 1000 meter wordt met een open koets en vijf muziekkorpsen opgehaald bij haar ouderlijk huis aan de Kramatweg. Voorafgaand aan de huldiging in het Flevopark heeft Geijssen op het stadhuis van burgemeester Ivo Samkalden een zilveren bonbonschaal gekregen: “Je bent vandaag een beetje het kind van Amsterdam, dat met een prachtig schoolrapport is thuisgekomen.” Na de festiviteiten in het Flevopark, met een defilé van alle schoolkinderen uit de buurt, biedt voorzitter A.J. Verdurmen van het huldigingscomité een roomwitte Volkswagen aan. Weliswaar in bruikleen, maar toch.

Carry Geijssen wordt op de schouders getild.
Volledig scherm
Carry Geijssen wordt op de schouders getild. © ANP

11 februari 1981: kritiek op bouwplannen Stopera

“Mensen kunnen geen bouwplannen lezen,” zegt de Weense architect Wilhelm Holz­bauer in Het Parool van 11 februari 1981 in reactie op de aanhoudende kritiek op de bouw van de combinatie Stadhuis en Muziektheater op het Waterlooplein, de Stopera. “Als je een groot gebouw neerzet is dat een operatie. Dat was bij de Beurs van Berlage niet anders.”

Zijn collega Cees Dam wijt het aan de behoudendheid van de Amsterdammers. Ondanks rumoerige voorlichtingsavonden, het bekladden van hun woonhuizen en brandstichting op de bouwplaats blijft het duo geloven in zijn ­ontwerp. Dam: “Het Paleis op de Dam is een muizenhol met een gaatje. Dit gebouw wordt een stuk stad, de omgeving zal erdoor veranderen.”

Het artikel in Het Parool over de plannen voor de Stopera.
Volledig scherm
Het artikel in Het Parool over de plannen voor de Stopera. © Het Parool

10 februari 1908: het kloven van de vuistdikke Cullinandiamant 

In de hele wereld begonnen op 10 februari 1908 de telexen te ratelen, nadat Joseph Asscher in de Amsterdamse Tolstraat met succes de vuistdikke Cullinandiamant had weten te kloven. De splijting van die in Zuid-Afrika gedolven ‘miljoenensteen’, eigendom van koning Edward van Groot-Brittannië, was wereldnieuws. Volgens een hardnekkig gerucht zou Asscher zijn flauwgevallen na de geslaagde klap die de voor 3 miljoen gulden ver­zekerde Cullinan deed splijten. Hetgeen later door diamantfabriek Asscher werd ontkend. Het kloven van de steen werd met champagne gevierd door de verzamelde Asscher-broers Joseph, Abraham, Louis en Elie, samen met een notaris, waar­nemers van het Britse hof en de aanwezige politiemannen.

Joseph Asscher bewerkt de Cullinandiamant.
Volledig scherm
Joseph Asscher bewerkt de Cullinandiamant. © Stadsarchief

11 februari 1981: kritiek op bouwplannen Stopera

“Mensen kunnen geen bouwplannen lezen,” zegt de Weense architect Wilhelm Holz­bauer in Het Parool van 11 februari 1981 in reactie op de aanhoudende kritiek op de bouw van de combinatie Stadhuis en Muziektheater op het Waterlooplein, de Stopera. “Als je een groot gebouw neerzet is dat een operatie. Dat was bij de Beurs van Berlage niet anders.”

Zijn collega Cees Dam wijt het aan de behoudendheid van de Amsterdammers. Ondanks rumoerige voorlichtingsavonden, het bekladden van hun woonhuizen en brandstichting op de bouwplaats blijft het duo geloven in zijn ­ontwerp. Dam: “Het Paleis op de Dam is een muizenhol met een gaatje. Dit gebouw wordt een stuk stad, de omgeving zal erdoor veranderen.”

Cees Dam, tweede van rechts.
Volledig scherm
Cees Dam, tweede van rechts. © ANP

1871: Louis Blankenberg, weldoener die in armoede stierf

Amsterdam was in de negentiende eeuw een stad in verval. Het genootschap Liefdadigheid naar Vermogen uit 1871 probeerde daar wat aan te doen. De toen achttienjarige Louis Blankenberg was de grote inspirator van het genootschap. Lees het volledige verhaal.

1880: de voorloper van de Imaxbioscoop

Het Panoramagebouw in de Amsterdamse Plantage was de voorloper van de Imaxbioscoop: je stapte binnen in een geschilderde illusie die je 360 graden omringde. Geen panorama maakte zoveel indruk als Nova Zembla van Louis Apol. Lees het volledige verhaal.

2 februari 1968: prins Bernhard en de ‘vliegende auto’

De eenpersoons Levacar vertoonde grote gelijkenis met de vliegende auto’s uit de Amerikaanse tekenfilmserie The Jetsons. De uit fiberglas geconstrueerde Levacar, of Leva­scooter, werd door middel van perslucht op een railsysteem voortbewogen. De Amerikaanse autofabrikant Ford toonde het ­eerste prototype op de 43ste AutoRAI, testbestuurder op 2 februari 1961 was prins Bernhard, die voorafgaand aan zijn ‘vlucht’ het nieuwe RAI-gebouw aan het Europaplein had geopend. “Dit gebouw is een bewijs dat Amsterdam niet bij de pakken neerzit, maar in vol vertrouwen op de toekomst bouwt,” aldus Bernhard. De Levacar kon volgens Ford een topsnelheid halen van 804 kilometer per uur. Die werd in de RAI niet gehaald; het circuit was te klein.

Prins Bernhard tijdens een proefrit met de Levacar, die een halve millimeter boven de grond zweefde.
Volledig scherm
Prins Bernhard tijdens een proefrit met de Levacar, die een halve millimeter boven de grond zweefde. © Nationaal Fotopersbureau

2 februari 1968: Tante Leen gaat niet naar het Songfestival

Na veel wikken en wegen ziet Tante Leen op 2 februari 1968 af van deelname aan het Eurovisie Songfestival. De Paroolverslaggever die belt voor een interview, krijgt vooral inzicht in haar bomvolle agenda: “Schat, daar heb ik geen tijd voor. Vanochtend heb ik de werkster, vanmiddag ga ik met de kinderen naar een caravanshow. Vanavond neemt mijn man een paar mensen van Ajax mee te eten. Hoe mijn fans dan moeten weten waarom ik niet meedoe? Nou, dan maak je er toch wat van! Daar zijn jullie journalisten toch goed in?” Na wat doorvragen blijkt de populaire zangeres te zijn overvallen door podiumangst. “Ik heb nooit iets geleerd, ken geen muziek lezen en geen Engels. Als ik win, moet ik ook nog naar Engeland.”

Helena Kok-Pol­der, alias Tante Leen, in 1968. Met Johnny Jordaan.
Volledig scherm
Helena Kok-Pol­der, alias Tante Leen, in 1968. Met Johnny Jordaan. © ANP Kippa

1920: de staking van toneelspelers

Een eeuw geleden gingen de toneelspelers in staking voor betere arbeidsvoorwaarden, onkostenvergoedingen en een pensioen. Er werd gepost bij de Stadsschouwburg en voorstellingen van stakingsbrekers werden verstoord. Lees het verhaal: Pamfletten, gejoel en stinkbommen: waarom acteurs in 1920 staakten.

24 januari 1991: wethouder Jonker wil hogere productiviteit

PvdA-wethouder Piet Jonker kondigt op 24 januari 1991 tijdens een commissievergadering aan dat gemeenteambtenaren voortaan in eigen tijd naar de huisarts, tandarts of fysiotherapeut moeten. Met de maatregel wil hij het hoge ziekteverzuim van veertien procent aanpakken, die drukt op de productiviteit. Uit onderzoek blijkt volgens hem dat de gemiddelde Nederlander vier dagen ziek is bij griep, een Amsterdamse ambtenaar tien dagen. “Terwijl het om hetzelfde griepvirus gaat.” Een maand later staat het overleg tussen wethouder en vakbonden over de arbeidsvoorwaarden gepland. Maar Nijs Keppel, vakbondsvoorzitter van de AbvaKabo, vindt de plannen onaanvaardbaar. “Ik kan me wel voorstellen dat voor doktersbezoek maximaal vier uur per keer mag worden uitgetrokken en dat alles wat daar boven komt in vrije tijd moet gebeuren.”

Piet Jonker in 1980.
Volledig scherm
Piet Jonker in 1980. © Stadsarchief / Anefo

24 januari 1964: het plastic huis van Fokker

Het eerste in Nederland bekende kunststof huis, ontworpen door architect Pijpers, dateert uit 1960. Opdrachtgever en uitvoerder was Frits Bode, tevens medeoprichter van de Vereniging Toepassing Kunststoffen Bouwwezen. Ook vliegtuigbouwer Fokker zag toekomst in de productie van kunststof huizen. Op vrijdag 24 januari 1964 werd op de Amsterdamse vliegtuigfabriek het prototype gepresenteerd van de ‘plastic bungalow gemaakt van aardolie’, ontworpen door E. van Emden. Het huis had een oppervlakte van 86 vierkante meter. En stond twee meter boven het maaiveld op een stalen steunconstructie, die gebruikt kon worden als garage. Het gebruik van nieuwe revolutionaire bouwmaterialen als glasvezel, polyester en purschuim was belangrijker dan de esthetiek van het huis. Feitelijk waren het twee op elkaar gestapelde dozen. De in de fabriek geassembleerde tweedelige constructie, die op de bouwplaats aan elkaar werd gelijmd, was wel voorzien van houten kozijnen en deuren. 

Fotomodel Nelliette Mooij poseert op de balustrade van een plastic huis, gebouwd door de firma Fokker, Nederland, 1964.
Volledig scherm
Fotomodel Nelliette Mooij poseert op de balustrade van een plastic huis, gebouwd door de firma Fokker, Nederland, 1964. © Collectie Spaarnestad / HH

21 januari 1963: de grootste brand in Amsterdam van na de oorlog

“Dit is de grootste brand in de stad van na de oorlog. Een vol­komen en onaangename verrassing.” Brandweercommandant P.A. Riedel lijkt er beduusd van als op maandag 21 januari 1963 drie tegen elkaar gebouwde bedrijfs­panden tussen de Spuistraat en het Singel in vlammen opgaan: de firma Wester (groothandel in rijwiel en bromfietsonderdelen), confectiebedrijf Weco en advertentiebureau Poen. Op het hoogtepunt van de brand laat Riedel veertig vrije brandweermannen met taxi’s van huis halen. Ook wordt een autospuit vanuit Zaandam naar Amsterdam gedirigeerd. Toch weet de brandweer niet te voorkomen dat ook een belendend woonhuis aan het Singel wordt verwoest. 

Het is koud die dag: ‘De enorme watermassa’s die in het vuur werden gespoten veranderden spoedig in groteske ijspegels,’ aldus Het Parool een dag later. In het verslag valt te lezen dat de burgemeester, de hoofdcommissaris, officieren van justitie, talloze politie-officieren, wethouders en gemeenteraadsleden urenlang toekijken hoe het vuur voor minstens anderhalf miljoen gulden aan schade aanricht. Loco-burgemeester F. van Wijck vertrekt als een van de eersten naar huis. Drijfnat en met een kapotte bril, aldus de verslaggever, nadat hij in de Spuistraat uitglijdt midden in een grote plas ijswater. 

Een paar dagen later richt een andere grote brand, in de Warmoesstraat, forse schade aan in de eeuwenoude pakhuizen Oost Friesland en De Eenhoorn.

De voorpagina van Het Parool van 22 januari 1963.
Volledig scherm
De voorpagina van Het Parool van 22 januari 1963. © Het Parool
Rechts: commandant P.A. Riedel.
Volledig scherm
Rechts: commandant P.A. Riedel. © Nationaal Archief

1907: experimenten met kleurenfotografie

De Franse gebroeders August en Louis Lumière, de ‘vaders van de cinema’, ontwikkelden in 1907 ook een procedé voor het maken van kleurenfoto’s. Met gebruik van hun speciale autochroomglasplaten konden glasdia’s in kleur worden gemaakt. Die konden alleen tegen het licht of met een toverlantaarn worden bekeken, afdrukken konden er nog niet van worden gemaakt. De welgestelde Amsterdamse textielagent en amateurfotograaf Jan Zeegers (1872-1937) was een van de eersten in Nederland die met kleur experimenteerden. Voor een geslaagde kleurenopname was een extreem lange sluitertijd vereist, stillevens waren daarom populair. Het Stads­archief bezit maar liefst tachtig autochromen van Zeegers.

Autochrome-opname van de zitkamer van Jan Zeegers’ woning op de Brouwersgracht (1908).
Volledig scherm
Autochrome-opname van de zitkamer van Jan Zeegers’ woning op de Brouwersgracht (1908). © Nationaal Archief / Jan Zeegers

10 januari 1989: hofmeester luidt laatste scheepsbel van de Pollux

Voor de laatste maal luidt hofmeester Willem Hulskamp in het Oosterdok op 10 januari de scheepsbel van de Pollux. Maar bij gebrek aan een kiel kan het opleidingsschip van de Lagere Zeevaartschool de nieuwe thuishaven IJmuiden niet op eigen kracht bereiken. “Dat was wel een desillusie,” vertelde oud opvarende Hein Visbeek ooit aan Ons Amsterdam. Voor Visbeek ging er een wereld open toen hij in 1952 als 14-jarige straatschoffie uit Kattenburg aanmonsterde. “Op de Pollux leerde ik dat je een maaltijd kunt beginnen met een soepje en afsluiten met een toetje.” Aan boord ontdekte hij ook dat de wereld groter was dan Amsterdam: Amsterdammers zijn er in de minderheid. De Pollux keerde in 2012 terug naar de NDSM-werf, als horecaschip.

De Pollux rond 1931.
Volledig scherm
De Pollux rond 1931. © Stadsarchief

1905: de eerste ambulance in Amsterdam

In 1905 importeerde de Amsterdamse apotheker dr. C.W.A. Essers een Duitse paardenambulance. De wagen werd gebruikt voor ziekenvervoer, maar kon ook worden ingezet bij ongevallen. Een jaar later kocht hij als eerste ziekenvervoerder van Nederland een met benzinemotor voortgestuwde automobiel van het Haarlemse merk Altena. Deze auto was speciaal gebouwd voor ziekenvervoer: voorzien van gummibanden, een brancard op veersysteem, een medicijnkast en elektrisch licht. De wagen, die 50 kilometer per uur haalde, kon ook goed gereinigd en gedesinfecteerd worden. In 1908 liet Essers bij de Amsterdamse Firma Trompenburg een Spyker-ambulance bouwen. Met deze Spyker reed Essers van Amsterdam naar Frankfurt am Main, waar hij met de Spyker in de prijzen viel op het Eerste Internationale Congres en Tentoonstelling voor Reddingswezen. De Witte Kruis-afdelingen in Schagen, Hoogkarspel en Zandvoort sloten contracten met hem af voor het ziekenvervoer naar Amsterdamse ziekenhuizen.

Dr C.W.A. Essers uit Amsterdam (Nederland) neemt in augustus 1907 de eerste particuliere ambulance aangedreven door een benzinemotor van het merk Altena) in dienst.
Volledig scherm
Dr C.W.A. Essers uit Amsterdam (Nederland) neemt in augustus 1907 de eerste particuliere ambulance aangedreven door een benzinemotor van het merk Altena) in dienst. © -

1 januari 1964: de eerste vrouwelijke politiecommissaris

Al tijdens haar rechtenstudie aan de Gemeentelijke Universiteit toont Tetje de Jong (1918-1999) interesse in criminaliteit en opsporing. Na haar weigering in 1943 om de loyaliteitsverklaring te ondertekenen mag ze geen colleges meer volgen. Uit geldnood gaat de Jong aan de slag als typiste bij de gemeentepolitie, waarvoor ze wel de loyaliteits- en ariërverklaring tekent. Na de bevrijding speurt ze als rechercheur bij de politieke opsporingsdienst ‘foute’ Nederlanders op. Haar benoeming tot commissaris van politie in Amsterdam op 1 januari 1964, waarbij ze twee mannelijke collega’s passeert, haalt de landelijke pers: nog niet eerder was een vrouw zo hoog gestegen binnen het politieapparaat. De Jong zal nooit een uniform dragen. Bij haar overlijden in 1999 is de eerste vrouwelijke politiecommissaris nagenoeg vergeten: op een kort bericht in het korpsblad na verschenen er geen necrologieën van haar in de pers.

Tetje de Jong.
Volledig scherm
Tetje de Jong. © Wim van der Linden / MAI

1 januari 2008: grachtenpand in de as door een vuurpijl

Tijdens de afgelopen jaarwisseling vloog een vuurpijl de bovenste verdieping van het pand van de Chicago Social Club binnen, waarna brand ontstond en omliggende panden moesten worden ontruimd. Het was niet voor het eerst dat een vuurpijl voor brand in een Amsterdams pand zorgde: het grachtenpand op de Herengracht 132 brandde op nieuwjaarsdag 2008 grotendeels uit nadat het dak door een vuurpijl was getroffen. De twee bovenste etages gingen verloren. ‘Een dag na de brand is het sloopwerk nog in volle gang. Zachtzinnig gaat het niet. Stukken gevelsteen vliegen de toeschouwers om de oren,’ schreef Het Parool een dag later. ‘Dat het pand zal worden herbouwd, is niet zeker,’ schreef de verslaggever. In 2011 werd de uitgebrande ruïne uiteindelijk verkocht aan Groeneweg Projekten BV in Velsen-Zuid, terwijl de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad de brand blijft aanhalen om te pleiten voor een vuurwerkvrije zone in de binnenstad. 

28 december 1982: André Hazes triomfeert in het Concertgebouw

‘Triomf van André Hazes in Concertgebouw’, kopt Het Parool op de voorpagina na het grote theaterdebuut van Nederlands best verkopende platenartiest van 1982. Op pagina 7 schrijft verslaggever Theo Gerritse dat ‘nogmaals bewezen werd dat Hazes een fenomeen is’. “Dit maak ik van mijn leven nooit meer mee,” aldus Hazes na afloop tegen Gerritse.  

Om goed voor de dag te kunnen komen in het uitverkochte Concertgebouw is de zanger 16 kilo afgevallen, onthult De Telegraaf: ‘Hazes, die als Amsterdamse volksartiest enorm geniet van zijn succes, heeft tijden achter de rug dat hij de verleidingen, die het succes met zich meebrengt, moeilijk kon weerstaan.’ De tijd dat hij alle biertjes die hem werden aangeboden achterover sloeg, ligt volgens de krant achter hem. ‘Bovendien besteedt hij nu aandacht aan zijn figuur. André heeft allemaal body building-apparatuur gekocht en traint nu elke dag een uur met halters en gewichten.’

Hazes op de voorpagina van Het Parool.
Volledig scherm
Hazes op de voorpagina van Het Parool. © Het Parool
De voorpagina van Het Parool op 29 december 1982, de dag na het concert van Hazes in het Concertgebouw.
Volledig scherm
De voorpagina van Het Parool op 29 december 1982, de dag na het concert van Hazes in het Concertgebouw. © Het Parool
Het stuk op pagina 7 van Het Parool.
Volledig scherm
Het stuk op pagina 7 van Het Parool. © Het Parool

Bekijk het concert van Hazes in het Concertgebouw terug:

December 1967: introductie van de huisvuilzak

Tot ver in de vorige eeuw beschikte elke Amsterdamse woning over een kloeke zinken vuilnisemmer, die op vuilnisophaaldagen buiten moest worden gezet. Maar met de komst van de plastic huisvuilzak, in december 1967, was de tijd van gezeul met die zware vuilnisemmer in trappenhuizen en over galerijen voorbij. Althans, voor de bewoners van de Westelijke Tuinsteden. Daar biedt de stadsreiniging na een jaar proeftesten de vuilniszak als eerste te koop aan, een primeur voor Nederland. Aanschaf en gebruik van de zilvergrijze vuilniszakken, bedrukt met het stadswapen, is niet verplicht. De reinigingsdienst lanceert de zak met duidelijke instructie. Het is de bedoeling dat de zakken in de lege vuilnisbakken worden gedaan, en buiten worden gezet als de vuilnisman langskomt. De stadsreiniging hoopt op een forse reductie van de personeelskosten: de zinken vuilnisemmers vormen een zware belasting voor de rug van vuilnismannen.

Archief

Lees hier alle updates van ons vorige geschiedenisblog terug. 

1800-01-01 00:00:00 Herdenking Februaristaking op het Waterlooplein 25-2-1949
Volledig scherm
1800-01-01 00:00:00 Herdenking Februaristaking op het Waterlooplein 25-2-1949 © ANP