Deze nietsvermoedende Amsterdamse bleek wereldberoemd in Brazilië

De Amsterdamse Cécile Loreen (28) is een ware beroemdheid in Brazilië. Ze lijkt sprekend op een van de meest populaire presentatrices en zangeressen van Brazilië. ‘Ik wist niet wie ze was.’

Volledig scherm
‘Ik kan niet zeggen dat ik trots ben, maar ik vind het wel leuk dat mensen in Brazilië zo blij zijn om me te zien.’ © Isabela Catao

“Ik dacht dat het codetaal was,” zegt Cécile Loreen (28). Vanaf het moment dat ze drie jaar geleden met Instagram begon kreeg ze ‘duizenden gekke reacties’ in het Japans, Portugees en Russisch. Er stond altijd ‘Xuxa’ bij. Toen Google Translate na meerdere pogingen geen soelaas bood, gaf ze het op.

“Ik heb het druk genoeg met mijn eigen werk,” zegt Loreen, die samen met een vriendin kleding ontwerpt voor haar eigen merk Cecci. “Daarvoor ben ik ook begonnen met Instagram.” De aan het Amfi afgestuurde Amsterdammer post steevast foto’s waarin ze in kleurrijke kleding poseert. Haar blonde haren, pony en scrunchie - een sierlijk haarelastiek waarin ze haar haren in een paardenstaart bindt - zijn een constante factor. “Dit is gewoon wie ik ben.”

Maar Loreen blijkt niet de eerste met die look. Xuxa, de naam die de Braziliaanse Maria da Graça Meneghel (56) draagt, had in de jaren tachtig en negentig precies dezelfde stijl. Ze presenteerde destijds kinderprogramma’s en is sindsdien uitgegroeid tot een van de meest bekende sterren van Brazilië. “Ik wist niet wie ze was, tot iemand mij een foto stuurde. Mijn vriend dacht dat ik het was.”

Via WhatsApp wordt de Amsterdammer uitgenodigd om naar São Paulo te komen om de televisiester live te ontmoeten tijdens de televisieshow Hora do Faro die zondag werd uitgezonden. “Het was zo intens wat daar gebeurde. Mensen wilden met me op de foto, ik werd rondgereden, er was zelfs beveiliging voor me geregeld.” Maar Loreen blijft nuchter: “Ik kan niet zeggen dat ik trots ben, maar ik vind het wel leuk dat mensen zo blij zijn om me te zien. En het kan mijn kledinglijn eindelijk van de grond helpen. Ik heb nu zoveel bekendheid en volgers verworven door enkel maar mezelf te zijn. Dat wil ik gebruiken op zakelijk gebied.”