Ernstige geluidshinder in de stad is flink toegenomen
De toegenomen drukte zorgt voor meer lawaai in de stad. Door meer verkeer en meer woningen stijgt het aantal Amsterdammers dat hiervan ernstige hinder ondervindt.
In 2016 werden de woningen van ruim 53.000 Amsterdammers blootgesteld aan ernstige geluidshinder. In 2011 waren dat er nog ruim 47.000.
Voor ruim 26.000 Amsterdammers was het lawaai in 2016 zelfs dusdanig dat het hen in hun slaap kon storen. Dat gold in 2011 voor een kleine 24.000 inwoners.
Dat blijkt uit een berekening van de geluidsbelasting in 2016. Eens in de vijf jaar moet de stad volgens Europese regels de herrie rond wegen, spoorwegen, industrie en luchthavens in kaart brengen. Burengerucht en bouwlawaai zijn daarbij niet meegenomen.
Het is vooral het verkeer binnen de stad dat voor geluidshinder zorgt. Wegverkeer - auto's, vrachtwagens, bussen, brommers en trams - is goed voor 96 procent van de ernstige geluidshinder in Amsterdam.
Hier moet ook de toename ten opzichte van 2011 worden gezocht. Het aantal Amsterdammers dat te maken heeft met ernstige geluidshinder door binnenstedelijk verkeer, is bijna 9 procent toegenomen.
Rumoerige plekken
Voor een deel komt dat door meer verkeer. Een ander deel van de toename laat zich verklaren door nieuwe woningen binnen de stad.
Immers, door verdichting zijn er tussen 2011 en 2016 duizenden woningen bij gekomen op rumoerige plekken. Dus wonen meer Amsterdammers op plekken waar herrie de gevel teistert, want dat is waar de Europese rekenmethodiek van uitgaat.
53.000
De gevels van 53.000 woningen in Amsterdam werden in 2016 geteisterd door lawaai.
Of de bewoners ook meer geluidsoverlast ervaren, is een tweede. Overlast is toch al subjectief. Daar komt bij dat juist nieuwbouw voldoet aan de jongste isolatie-eisen.
Dat hun woningen een hoge 'gevelbelasting' hebben, wil niet zeggen dat al deze Amsterdammers meer hinder ervaren. Om het nog ingewikkelder te maken: ook veranderde statistische modellen kunnen een deel van de toename verklaren.
Gezondheidsschade
De geluidshinder die van snelwegen en provinciale wegen komt, is stukken kleiner, evenals de hinder door treinen, die stiller zijn geworden. Verder gaan minder Amsterdammers gebukt onder 'industrielawaai'. Hier daalde het aantal ernstig gehinderden van 484 naar 222.
De onlangs vastgestelde Geluidskaart over 2016 is het uitgangspunt voor een nieuw actieplan met maatregelen om de geluidshinder naar beneden te brengen, maar dat laat het stadsbestuur over aan de ploeg wethouders die na de verkiezingen aantreedt.
Maatregelen zijn nodig, omdat lawaai door stress en verstoorde slaap grote gezondheidsschade kan veroorzaken, zoals hoge bloeddruk en hartklachten - zeker na langdurige blootstelling.
De laatste jaren werd ingezet op isolatie van woningen door bijvoorbeeld geluidwerend glas en het afdichten van kieren. Ook kwamen er meer smeerinstallaties bij trams tegen het piepen in de bochten, en stille, zuinige banden in het gemeentelijke wagenpark.
Verkeersgeluid terugdringen valt niet mee, legt een woordvoerder uit. Geluidsschermen zijn langs wegen in de stad niet goed mogelijk. Geluidsreducerend asfalt is dat evenmin.
Dat werkt prima op doorgaande wegen, maar op drukke stadsstraten slijt het asfalt te snel door zwaar verkeer en door voertuigen die zich door de straten 'wringen'.
Vliegtuiggebulder
Opmerkelijk: het aantal woningen dat meer dan 55 decibel te verstouwen kreeg door vliegverkeer, is tussen 2011 en 2016 bijna 15 procent afgenomen. Haalt Schiphol hier zijn gelijk? Daalt de geluidshinder door stillere toestellen en betere vliegroutes?
Dat is iets te snel geconcludeerd. De Amsterdamse geluidskaart gaat alleen over overlast in Amsterdam. Bovendien wordt de grens bij 55 decibel gelegd. Bij dusdanige herrie gaat het vooral om Buitenveldert, pal onder de route van de Buitenveldertbaan.
Deze 'Bulderbaan' werd in 2016 16 procent minder gebruikt dan in 2011, als gevolg van nieuwe afspraken over het gebruik van de zes landingsbanen van Schiphol. Het fortuin van Buitenveldert is daarmee het ongeluk van de regio. Boven onder meer Aalsmeer en Spaarndam is het aantal vluchten juist gestegen.
Door de grens van 55 decibel blijft de vlieghinder in Zuidoost buiten beeld, evenals de geluidshinder die ontstaat in Amsterdam-Zuid en Oud-West doordat vliegtuigen bij harde westenwind pal over de binnenstad vliegen.
Herman Stil
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Nieuws
IJburg College wil verder onder de vleugels van Montessori Amsterdam
Het IJburg College en Montessori Scholengemeenschap Amsterdam (MSA) willen fuseren. Directeur-bestuurder Jolanda Hogewind van het IJburg College gaf vorig jaar al aan dat ze het ‘veel’ vindt om directeur én bestuurder te zijn van de middelbare school. -
Traumacentrum VUmc officieel over naar locatie AMC
Het traumacentrum van Amsterdam UMC op locatie VUmc (Zuid) is maandagochtend op ludieke wijze gesloten. Met de Ajax-bus reden medewerkers naar de nieuwe locatie: het AMC in Zuidoost. -
PREMIUM
Door deze veelgemaakte fouten slijt je auto bovenmatig snel
Tijdens de autorijlessen wordt ons vooral geleerd hoe je schadevrij door het verkeer komt, maar niet of nauwelijks hoe je moet rijden om slijtage aan je auto te voorkomen. Als je deze slechte gewoontes afleert, gaat je auto langer mee. -
PREMIUM
Hoge WOZ-waarde? Die kun je in sommige gevallen ook slim benutten
De nieuwe WOZ-waarde ligt weer in de bus bij Nederlandse huiseigenaren. Deze door de gemeente bepaalde woningwaarde wordt gebruikt in de berekeningen voor diverse belastingen. Vind je de WOZ-waarde te hoog, dan kun je bezwaar maken. Maar je kunt hem ook slim benutten. -
Amsterdam wil darkstores op bedrijventerreinen: ‘Alleen toekomst wanneer dit plaatsvindt’
De gemeente Amsterdam wil in een bestemmingsplan vastleggen waar in de stad flitsbezorgers zich mogen vestigen. Dat zal niet in woonwijken gebeuren waar afgelopen tijd al diverse vestigingen werden gesloten vanwege de overlast voor omwonenden, maar wel op bedrijventerreinen, meldt de gemeente woensdag.Amsterdam
-
OM: binnenkort nieuwe arrestatie in moordzaak Peter R. de Vries
Het Openbaar Ministerie verwacht op korte termijn een nieuwe verdachte aan te houden in het onderzoek naar de moord op misdaadjournalist Peter R. de Vries. Wie deze nieuwe verdachte is en welke rol de persoon wordt toegedicht, is niet bekendgemaakt. -
-
-
Nieuws
Kleine 1000 studentenunits tijdelijk zonder verwarming na gaslek
Tientallen bewoners van studentenwoningen aan de Zuiderzeeweg in Amsterdam-Oost zijn vrijdagochtend geëvacueerd vanwege een gaslekkage. Een kleine 1000 studentenunits zitten nu zeker tot zaterdagochtend zonder verwarming. -
PREMIUM
‘Leukemie is vaak domme pech, zelfs mensen die supergezond leven kunnen het krijgen’
De termen leukemie, bloedkanker en beenmergkanker worden vaak over één kam geschoren. Maar het gaat hier dus niet over één en dezelfde vorm van kanker. Sébastien Anguille, hoogleraar hematologie aan de Universiteit Antwerpen (UA) en hoofd hematologie van het UZ Antwerpen (UZA), geeft duiding. Hoe kan je herkennen of je leukemie hebt? En wat zijn de overlevingskansen?
In samenwerking met indebuurt Amsterdam