Financiële problemen Amsterdams ov: mogelijk minder bussen en trams
Het openbaar vervoer in Amsterdam kampt met grote financiële problemen. Bij het uitblijven van steun in het laatste kwart van dit jaar moet er worden gesneden in het aanbod.
Delen per e-mail
Dat schrijft verkeerswethouder Egbert de Vries als voorzitter van het dagelijks bestuur van de Vervoerregio, waarin vijftien gemeenten samenwerken op het gebied van verkeer en vervoer. Volgens hem komt de bereikbaarheid van buurten onder druk te staan. ‘Dat kan betekenen dat de bus minder vaak in de buurt te zien zal zijn, er minder trams per uur voorbij rijden en het langer duurt voordat reizigers op hun plaats van bestemming zijn.’
Het openbaar vervoer verkeert in de moeilijke situatie dat er wel moet worden gereden met bussen, trams en metro’s, terwijl op hetzelfde moment mensen worden aangemoedigd zoveel mogelijk thuis te werken en het ov te mijden. Daar mag ook wel wat tegenover staan, schrijft De Vries. ‘Want het vet is van de botten af, terwijl medewerkers van de vervoerbedrijven nog steeds dag in, dag uit hard werken aan het bereikbaar houden van de regio.’
‘Essentieel’
De Vries wijst op het belang van goed openbaar vervoer. ‘Bereikbaarheid is essentieel, want het voorkomt isolement. De bus, tram en metro zorgen ervoor dat mensen die niet thuis kunnen werken op hun werk kunnen komen, scholieren en studenten onderweg kunnen zijn voor hun opleiding of dat andere noodzakelijke reizen gemaakt worden.’
De situatie is niet rooskleurig en het openbaar vervoer zal nog jaren kampen met de gevolgen van het teruglopende aantal reizigers. Op dit moment zit de reizigersontwikkeling landelijk op de lijn van het meest pessimistische scenario, waarbij de reizigersopbrengsten pas over 9 jaar in 2030 het niveau van 2019 bereiken.
Met name bij het Amsterdamse ov komen de klappen hard aan: de exploitatie van GVB werd voor corona bijna volledig gedekt door de reizigersopbrengsten. Zelfs in de meest optimistische scenario’s kampt het GVB in 2030 nog met een tekort van 25 miljoen euro. Bij een pessimistisch scenario zal het tekort over tien jaar zelfs 80 miljoen per jaar bedragen.
Snijden noodzakelijk
Het snijden in het ov-aanbod is mogelijk en noodzakelijk, maar vraagt om ‘scherpere keuzes dan tot nu toe noodzakelijk waren’. ‘Dat betekent met het transitieplan dat nu samen met de vervoerders wordt opgesteld dat dit impact zal hebben voor de beschikbaarheid van het openbaar vervoer in onze regio.’
De Vervoerregio vroeg enkele maanden geleden de vervoerders voorstellen te doen om delen van het nachtnet minder of niet langer te rijden, zolang het ritten betreft die voornamelijk gericht zijn op uitgaanspubliek. Met de horeca gesloten, zitten er nauwelijks reizigers in deze bussen.
Ook wordt kritisch gekeken naar lijnen die grotendeels dezelfde routes rijden. Als bijvoorbeeld bij bussen wordt geconstateerd dat dit leidt tot lage bezetting van die buslijnen en er onderbezetting is bij de metro, wordt onderzocht hoe die lijnen beter kunnen aansluiten op de metro dan op dit moment het geval is.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
ING: Amsterdamse beleggingswoning levert minder op
Beleggers die hun geld in Amsterdamse woningen steken voor verhuur zullen daar minder profijt van hebben dan voorheen. Dat voorspellen economen van ING. De huizenprijzen blijven namelijk stijgen, maar huren in de vrije sector stijgen niet mee. -
Toch samen tijdens de lockdown: zo spreek je online af in virtual reality
Nu de lockdown zich nog langer uit lijkt te strekken, beginnen we de sociale uitjes steeds erger te missen. Een uitgelezen moment om in virtual reality te duiken, want met een vr-bril kun je elkaar toch ontmoeten, zonder risico op een coronabesmetting. -
PREMIUM
Chaos bij Amsterdamse huisartsenpraktijken door prikstop AstraZeneca: ‘Rode oren van het bellen’
Huisartsen in Amsterdam worden platgebeld door mensen met vragen en twijfels over het AstraZeneca-vaccin. ‘Onze assistente heeft haar week vakantie moeten opgeven.’ -
Imagoschade op de werkvloer: schuld bekennen of niet?
Na een leugen over de formatie heeft de reputatie van premier Rutte een flinke deuk opgelopen. Soortgelijke incidenten doen zich natuurlijk ook op het werk voor; iemand maakt een fout (klein of groot), liegt daarover en het komt uit. Hoe gaan we om met blunders, en moet je eigenlijk schuld bekennen? Experts vertellen. -
Nieuws
Iconische hagedissen keren terug bij Leidseplein
De bronzen hagedissen op het Kleine-Gartmanplantsoen naast het Leidseplein komen terug. Vrijdag is begonnen om het kunstwerk weer op zijn oude plek te zetten.
-
OM eist in hoger beroep celstraffen tot 16 jaar voor fatale flatbrand Diemen
Het Openbaar Ministerie (OM) heeft in hoger beroep gevangenisstraffen tot ruim zestien jaar geëist tegen drie verdachten van een fatale flatbrand in Diemen in juli 2017. -
Oude tijden herleven: de vuilnisboot haalt veilig en snel afval op
Zware vuilniswagens rijden in de binnenstad soms letterlijk de stenen uit de straat. In het Wallengebied loopt nu een proef om afval af te voeren via de grachten. -
PREMIUMKoken & eten
Jij wilt afvallen, maar je partner eet de hele tijd chips? Diëtiste geeft haar negen beste tips
Hoe moeilijk is gezond proberen te eten, als je partner niet meedoet? Voor veel mensen herkenbaar. De ene probeert gezond te eten, terwijl de ander ongezonde kost verorbert. Of de ene houdt van vlees en de ander wil plantaardig. Het kan frustraties opleveren, weet diëtiste Sanne Mouha.
In samenwerking met indebuurt Amsterdam