Finse producent biokerosine naar Schiphol

Schiphol maakt naam als biokerosinehub. Na het Amsterdamse Sky NRG vestigt nu ook het Finse Neste zijn activiteiten op het gebied van biobrandstof in Nederland. In het kantoor in Hoofddorp komen 50 mensen te werken.

Volledig scherm
. © Neste

Neste is nu een van de grootste producenten van biokerosine in de wereld. Maar de 100.000 ton die het bedrijf wereldwijd produceert, is verwaarloosbaar op de 300 miljoen ton vliegtuigbrandstof die jaarlijks wordt gebruikt. Over vier jaar hebben de Finnen hun capaciteit naar eigen zeggen uitgebreid naar een miljoen ton per jaar.

Die productie vindt nu nog plaats in Finland, maar Neste overweegt ook een biokerosinefabriek in Nederland op te zetten. Dat gebeurt dan waarschijnlijk bij de bestaande biodieselfabriek die het bedrijf sinds 2011 in Rotterdam uitbaat. Biokerosine is een restproduct van de fabricage van biodiesel.

Vanuit zijn Rotterdamse raffinaderij, waar jaarlijks uit biomassa en palmolie een miljoen ton brandstof voor het wegvervoer vandaan komt, gaat Neste nog dit jaar 100 procent biodiesel aan particulieren, via 60 tankstations van onder meer Tamoil.

Neste levert zijn vliegtuigbrandstof aan verschillende maatschappijen, met Lufthansa als belangrijkste afnemer. De biokerosine wordt, zoals is voorgeschreven in internationale veiligheidsregels, gemengd met reguliere vliegtuigbrandstof.

Of de komst van Neste te maken heeft met de biokerosineplannen van Sky NRG is niet bekend. Het Amsterdamse bedrijf, naar eigen zeggen de grootste handelaar in biobrandstof voor de luchtvaart, zet met KLM en SHV Energy voor 250 miljoen euro een biokerosinefabriek op in Delfzijl, die vanaf 2022 100.000 ton brandstof moet gaan leveren. Driekwart daarvan is bedoeld voor KLM.

Ook SHV Energy, de biotak van het SHV-conglomeraat, is in Hoofddorp gevestigd.