Volledig scherm
Benno Leeser © Gassan

Gassan Diamonds viert vijftigjarig bestaan op Schiphol

Een diamant kopen op een vliegveld; 50 jaar geleden, toen de Amsterdamse diamantair Gassan op Schiphol neerstreek was dat in de wereld ongehoord. Nu zet de Amsterdamse diamantair Gassan zijn kaarten op de vliegveldverkoop.

De luchthavenverkoop is inmiddels goed voor eenderde van de omzet en tweehonderd van de vijfhonderd personeelsleden van de Amsterdamse diamantair, die naast de slijperij bij het Waterlooplein ook een juwelier op de Dam uitbaat.

Door het wegvallen van de kapitaalkrachtige Russische markt, vanwege Krim en MH17, en de Chinese markt had Gassan het een aantal jaren lastig. "Maar de Chinese markt is weer terug en we zien, ondanks de slechte roebel, ook weer wat Russen," zegt Benno Leeser van Gassan Diamonds.

De ontwikkelingen in China hadden ook te maken met strenge anti-corruptiemaatregelen in het land, die het geven van kapitale cadeaus zoals diamanten en dure horloges vol trof. "Die controles daarop op Chinese vliegvelden zijn nog steeds streng. We krijgen nog wel eens het verzoek om de verpakking van een aankoop op te sturen. Dan draagt de klant het horloge en is hij minder bang voor controle."

De Amsterdamse markt
Ook de Amerikaanse markt trekt weer aan. "Amerikanen reageren altijd direct op onrust, of dat nu terreuraanslagen zijn of zaken als Brexit. Maar ze keren weer terug. Het is naar om te zeggen, maar de aanslagen in Spanje hebben toch minder gevolgen dan die destijds in Nice."

In de halve eeuw dat het bedrijf nu op Schiphol actief is, zijn grotere tegenslagen doorstaan, van economische crisis en oorlogen tot de afschaffing van taxfreeverkopen in Europa. "De eerste Golfoorlog had de grootste impact, toen hebben we ons echt grote zorgen gemaakt. De afschaffing van taxfree hebben we heel goed opgelost, met Schiphol."

Leeser, ook voorzitter van de 'winkeliersvereniging' See Buy Fly op Schiphol windt zich naar eigen zeggen wel op over het beeld dat de luchthavenhandel onnodig duur zou zijn, zoals de Consumentenbond onlangs vaststelde. "De winkels richten zich niet zozeer op de Nederlandse klant, maar op internationaal publiek uit landen met een heel ander prijsbeeld. Onze prijzen zijn concurrerend. Dat kan ook niet anders, want klanten kunnen tegenwoordig met hun telefoon prijzen controleren. En zelf een keuze maken."

Quote

Het is altijd mijn doel geweest de diamant uit het mysterieuze te halen

Grote uitgaven op Schiphol zijn niet vreemd; Chinezen die in 10 minuten een diamant van 13.000 euro kopen of de Brit die vorig jaar, onzeker vanwege de Brexitgevolgen, zijn ponden omzette in vier grote stenen voor elk van zijn kinderen. "Helaas maken we niet elke dag zulke klappers."

Het was Schiphol die in 1967 Amsterdamse diamantairs benaderde voor een winkeltje in de splinternieuwe vertrekhal. "In de beginjaren mochten we alleen losse diamanten verkopen en zaten we verstopt op een tussenverdieping. Maar in de jaren zeventig kwamen we pal naast de eerste-klaslounge terecht, precies bij onze doelgroep." 

Rolex
Gassan was vervolgens de eerste die van Rolex een luchthavenwinkel buiten Zwitserland mocht openen. "Nog in 1975 zei opa dat het niks zou worden met die luchthavenhandel. Hij had Gassan groot gemaakt als groothandel. Maar het is pas echt gaan lopen na 1986, toen we na een overname van juwelier Neefs ook juwelen en horloges gingen verkopen. Losse diamanten zijn van hoofdzaak, bijzaak geworden. We zetten inmiddels veel vaker op Schiphol zelf stenen in ringen of hangers. Het is altijd mijn doel geweest de diamant uit het mysterieuze te halen."

Vorige week opende het bedrijf vestiging 16, een Swatch-winkel. "Omdat we als concessiehouder de enige zijn die op Schiphol diamanten, juwelen en horloges verkopen willen we alle doelgroepen bereiken. Het is op een luchthaven essentieel dat je gevarieerd bent; smaak en voorkeur hangt heel erg af van nationaliteit."

De drukte op de luchthaven is niet alleen een zegen. "Met al die rijen van dit voorjaar verkopen wij minder. Mensen zijn gehaast en gestresst en dan gaan ze niet nog even rustig iets kopen. Maar Schiphol heeft dat goed opgelost."

De toeristenstroom
Nu de toeristenstroom in Amsterdam ter discussie staat, wil het bedrijf zich voorzichtig toeleggen op de luchthavenactiviteiten. Het is sinds 1999 actief in Singapore, waar het aantal vestigingen op luchthaven Changi binnenkort wordt uitgebreid naar zes. "En we kijken naar mogelijkheden op andere vliegvelden. We hebben meegedaan aan een inschrijving in Nice, die helaas naar Swatch is gegaan."

Gassan heeft ook een oogje op luchthavens als Dubai en Hongkong. "We zouden graag in China actief worden, maar dat ligt gecompliceerd. Hongkong zou een goede oplossing zijn." 

In andere Nederlandse vliegvelden is het bedrijf niet geïnteresseerd. "Voor onze producten moet een luchthaven toch minstens 5 miljoen passagiers per jaar hebben En we zijn een familiebedrijf, we moeten wel voorzichtig zijn met onze investeringen." Zo trok het bedrijf zich in het verleden terug uit London Heathrow.

Elke middag het laatste nieuws uit Amsterdam ontvangen? Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief van Het Parool.