Volledig scherm
De auto’s van Google Street View rijden tóch al door de stad. Nu nog op benzine, maar daar wordt aan gewerkt. © -

Google gaat in Amsterdam de luchtvervuiling meten

Google gaat in Amsterdam de luchtvervuiling meten. De auto’s die de stad in kaart brengen voor fotowebsite StreetView krijgen ook sensoren voor fijnstof en roet.

Met twee auto’s peilt Google tot halverwege volgend jaar de luchtkwaliteit in de stad. Voor het eerst krijgt Amsterdam daarmee mobiele sensoren, bovenop het vaste meetnet van GGD dat met 12 meetstations al beter is dan in veel andere steden.

Mobiele metingen zorgen voor een completer beeld, verwacht Roel Vermeulen, hoogleraar milieu-epidemiologie aan de Universiteit Utrecht. Nu wordt voor elke plek in de stad berekend wat de luchtkwaliteit zal zijn op basis van de metingen en een inschatting hoe vervuiling zich verspreidt. “Nu gaan we ook op elke plek echt meten.”

Tegelijk blijft het natuurlijk een momentopname. Luchtvervuiling kan van dag tot dag verschillen, dus ligt het er maar net aan wanneer de Google-auto voorbijkomt. De GGD-meetpunten staan 24 uur per dag aan.

Onverwachte bronnen

Toch verwacht Vermeulen nieuwe inzichten op te doen, omdat de auto’s vaker terugkomen en afgezet worden tegen de 24-uursmetingen van GGD. Hij denkt bijvoorbeeld onverwachte bronnen van vervuiling op te sporen, zoals restaurants of industrie. In het Californische Oakland, waar Vermeulen ook betrokken was bij het onderzoek, bleken bij een afvalcentrale voortdurend tien vrachtwagens stationair te draaien. Die zaten niet in de modellen.

Voor Amsterdam denkt hij nieuwe inzichten op te doen over vervuiling door houtkachels die plaatselijk fijnstofpieken kunnen geven. Ook denkt hij aan ultrafijnstof en roet, uiterst kleine deeltjes die in Amsterdam nog nauwelijks worden gemeten.

Daarnaast kan het onderzoek ervoor zorgen dat meer mensen zich bewust worden van de gevaren van luchtvervuiling. “En ze krijgen handelingsperspectief: als we per plek de verschillen in beeld brengen kunnen Amsterdammers hun fietsroute daarop aanpassen of een ander moment kiezen om te sporten.”

Gaslekken

Google begon in 2012 met sensoren op de Streetviewauto’s toen bij milieuorganisatie EDF het idee opkwam om lekken in gasleidingen op te sporen. Dat is als zoeken naar een speld in een hooiberg, terwijl methaan een veel sterker broeikasgas is dan CO2. Google denkt voor de toekomst nog aan thermometers, die laten zien hoe in steden de temperaturen hoog kunnen oplopen door hitte-eilandeffect.

Google voelt zich betrokken bij steden en wil zijn technologie graag inzetten om de wetenschap te helpen, zegt programmamanager Karin Tuxen-Bettman. “We hopen dat steden van elkaar kunnen leren,” is de gedachte achter de metingen die eerder met de Streetview-auto’s werden gedaan in onder meer Oakland en Kopenhagen. “En we rijden daar toch.”

Ook wethouder Sharon Dijksma (Verkeer) hoopt andere steden te helpen. “In de toekomst kunnen de Google-auto’s ook worden ingezet in steden van landen die geen geavanceerde meetnetten hebben.”

Maar het gevolg is wel dat twee auto’s extra door de stad rijden. Op benzine, erkent Tuxen-Bettman. “Elektrificatie van ons wagenpark is heel belangrijk voor ons. We hopen aan het eind van dit jaar zover te zijn.”