Komend weekend minder metro’s vanwege tests beveiligingssysteem

Door tests met een nieuw beveiligingssysteem rijden in het weekend van 23 en 24 november bijna alle metro’s pas vanaf circa 10.00 uur. Reizigers kunnen ‘s ochtends vroeg alleen reizen met de Noord/Zuidlijn.

Volledig scherm
© ANP

De aanleg van het nieuwe beveiligingssysteem is een hoofdpijndossier van de Dienst Metro en Tram van de gemeente. Eigenlijk zou het systeem in juli vorig jaar al in werking moeten zijn getreden, maar dat bleek te ingewikkeld, waardoor het nu alleen wordt gebruikt op de Noord/Zuidlijn. Onlangs werd bekend dat de aanleg bijna 50 miljoen euro meer gaat kosten dan vooraf was beraamd.

Het GVB kondigt aan dat de tests, die volgend weekend twee hele nachten in beslag zullen nemen, de eerste zijn in een reeks van testnachten. “Ook in 2020 zullen nog enkele intensieve weekenden volgen,” aldus een woordvoerder van het vervoerbedrijf.

Om de overlast voor reizigers zo veel mogelijk te beperken, zijn de testritten voor het grootste deel ‘s nachts ingepland. “Volgend weekend starten we om 01.30 uur en eindigen we om 09.30 uur. Reizigers zijn in de vroege ochtend aangewezen op alternatief vervoer.”

Nachtelijke hinder

Er rijdt dat weekend elke paar minuten een metro voorbij. Omwonenden ondervinden daarvan mogelijk hinder, aldus het GVB. Volgens het vervoerbedrijf duurt het na het opstarten nog even voordat er weer volgens de dienstregeling wordt gereden.

Het huidige systeem is sterk verouderd en staat daarom al lange tijd op de nominatie om vervangen te worden. Volgens programmadirecteur metrobeveiliging Gerard Scheffrahn maakt het nieuwe systeem gebruik van radiocommunicatie en bakens, waardoor het de metro’s op de voet kan volgen. Metro’s kunnen zo veilig op korte afstand van elkaar rijden. Scheffrahn: “Daarnaast kunnen met behulp van het systeem metro’s in de toekomst vrijwel volledig automatisch rijden.”

De invoering op de oude lijnen is complex. “Treinen, baancomponenten, netwerken en verkeersleidingsystemen moeten perfect samenwerken.” Het nieuwe systeem moet najaar 2020 in gebruik worden genomen.