Volledig scherm
© Lin Woldendorp

Museum of Illusions is entertainment, en moet dus sluiten

Het Museum of Illusions moet de deuren sluiten. Voor het eerst zet stadsdeel Centrum het bestemmingsplan in om een attractie te verbieden.

Het heet een museum, maar het is niets minder, en vooral ook niet meer, dan een stuk of tien decors waar tieners Instagramwaardige fotootjes van zichzelf en hun lawaaiige vrienden kunnen maken.

Op de vloer staan stippen waar de fotograaf het best kan staan en in welke richting hij zijn camera moet houden. Het resultaat is dan een keileuk plaatje van jezelf waar het net is alsof je in bijvoorbeeld de Rosse Buurt bent of hangend aan een geschilderde brugleuning op een van de grachten.

Toeristenshop
Het Museum of Illusions staat er in kleurige stripletters boven de deur, maar namen moet je in deze buurt, we bevinden ons aan de rand van de Wallen, niet per definitie letterlijk nemen.

Even verderop zit het Hash Marihuana & Hemp Museum, de Hash Marihuana & Hemp Gallery en het Cannabis College, die natuurlijk ook verdacht veel weg hebben van doodgewone toeristenshops.

Het museum, dat ook vestigingen heeft in de Verenigde Staten, Spanje en Rusland, moet verdwijnen en er zullen weinig volwassen Amsterdammers zijn die er een traan om laten.

Illegaal
Afgelopen week kwam er de brief binnen: het Museum of Illusions zit er al sinds september illegaal. Op het adres mag geen attractie worden gevestigd en daarvan is 'overduidelijk' wel sprake, zegt een woordvoerder van stadsdeel Centrum.

"Ze hebben geïnformeerd of ze op die locatie een attractie mochten beginnen, maar wij hebben aangegeven dat dat niet mag. Vervolgens hebben ze de zaak wel gewoon geopend. We hebben ze aangeschreven en hen nu twee weken de tijd gegeven de boel te sluiten."

Quote

Ze hebben de zaak zonder vergunning geopend. Binnen twee weken moet de boel dicht zijn.

Woordvoerder gemeente

Het is de eerste keer dat het stadsdeel op basis van het bestemmingsplan optreedt tegen een attractie, aldus de woordvoerder. Sinds een kleine anderhalf jaar mogen nieuwe ondernemingen die gericht zijn op entertainment zich niet meer vestigen in de binnenstad. 

"We willen het niet meer, of beter: we willen niet dat het er méér worden. Madame Tussauds mag gewoon blijven, maar na de komst van Ripleys Believe it or not vinden we het wel genoeg."

Het moet gezegd: in het Museum of Illusions is goede smaak een illusie. Voor dertien euro mag een volwassene foto's van zichzelf nemen staand voor een reeks optische illusies in graffitistijl. Binnen is het benauwd, hokkerig en, dat dan weer wel, druk. 

Buitenlandse toeristen lopen elkaar, net als buiten, in de weg. Het grote aantal dagjesmensen is opvallend. Uit de boxen klinkt tot gekmakend toe It's just an illusion van de band Imagination.

Postcodegebied
Het personeel had het nieuws van de nakende sluiting nog niet helemaal meegekregen. Tomas, die op verzoek professionele foto's kan maken, had 'wel zoiets gehoord'. 

Victoria had geen idee. Terwijl ze aan de lopende band kaartjes verkoopt, noemt ze de houding van het stadsdeel 'jammer'. "Moet hier dan nog een winkel met seksartikelen komen? Dit lijkt mij veel leuker."

Manager Gilyana, ze is twee weken geleden aangenomen, is teleurgesteld. "Maar helaas: regels zijn regels. We gaan verhuizen naar een bestemming in een ander postcodegebied. Hopelijk kan dat snel, maar ik vermoed dat dat allemaal tijd gaat kosten." 

En al die kunst dan, die op de muren is geschilderd? "Helaas, die gaat verloren."