Peter R. de Vries was erg blij met nep-app

Drie makers van de Nederlandse veiligheidsapp Xpose zitten vast op verdenking van oplichting en miljoenenfraude. In 2016 werd met veel bombarie een campagne voor de app gelanceerd. Peter R. de Vries en Schuim waren er toen bij.

Volledig scherm
Xpose-bedenker Fadi K. (rechts) en co-founder Ab M. in de Harbour Club in 2016. © Hans van der Beek

“Het wordt een gamechanger,” zei Peter R. de Vries in 2016 tijdens een ronkende lancering in de Harbour Club. In november 2019 arresteerde de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (Fiod) twee van de makers van de app, een derde zat al vast voor een ander vergrijp. Het drietal zou miljoenen euro’s hebben opgehaald door obligaties uit te geven, zogenaamd voor opstartkosten en doorontwikkeling van de app.

De Fiod berekende dat de verdachten drie miljoen euro hebben opgehaald. Twee miljoen daarvan is inmiddels door hen uitgegeven aan luxe goederen en vakanties. Een woning en meerdere auto’s zijn in beslag genomen.

‘Gamechanger’

Xpose werd gepresenteerd als livestreaming-app, een preventief middel tegen stalkers, gevaarlijke exen en huiselijk geweld. Met een druk op een ‘panic’-knop stuurde de app alle beelden van de telefoon meteen naar een server en eventueel naar 112. Door de gps-locatie zou iedereen met de app in een straal van vijf tot tien kilometer meteen een pop-up met de beelden krijgen.

In 2016 startte de publiciteitscampagne. Op de website van Xpose stonden promotiefilmpjes met bekende Nederlanders. De website is inmiddels uit de lucht.

“Xpose heeft meer effect dan de komst van tweeduizend nieuwe agenten,” zei De Vries destijds. En model Fajah Lourens: “Ik word een fanatiek gebruiker. Op straat doe ik nu al zo vaak aan.”

Verder dan een testversie is de app nooit gekomen.

Reactie De Vries

De Vries nu: “Ik heb eenmalig de presentatie gedaan. Ik ben geen ambassadeur, ik ben geen aandeelhouder, helemaal niks. Ik weet wel nog dat ik toen enthousiast was over hun product. Maar verder ben ik helemaal niet bij dat bedrijf betrokken.”

Dat hij met zijn wervende teksten wellicht investeerders heeft overgehaald, werpt hij verre van zich. “Ik kan me niet zo goed voorstellen dat iemand geld in een bedrijf steekt alleen omdat ik iets positiefs zeg. Als dat je enige onderzoek is, vind ik dat een erg onverantwoordelijke investering.”