Volledig scherm
PREMIUM
© ANP

Rederijen willen duidelijkheid over het IJ: brug of tunnel?

Na het vertrek met slaande deuren van 125 cruiseschepen doemt een nieuwe splijtzwam op voor de cruisebranche en de gemeente Amsterdam. De rederijen willen duidelijkheid over de brugdiscussie en de plek van de passagiersterminal.

In de schaduw van de Rotterdamse Erasmusbrug kwam dinsdagmorgen de Nederlandse cruisebranche bijeen, op een cruiseschip dat eigenlijk naar Amsterdam zou komen. De Aida Diva was een van de 125 'cruise calls' die uitweken naar Rotterdam en IJmuiden uit protest tegen de nieuwe toeristenbelasting voor cruisepassagiers van de gemeente Amsterdam.

Rotterdam groeit snel als cruisehaven. Voor het eerst worden dit jaar meer dan honderd cruiseschepen verwacht. En niet eens vanwege de Amsterdamse toeristenbelasting, zegt Nick Hoogeweij van Cruise Port Rotterdam. Het vertrek van de rederijen uit Amsterdam heeft Rotterdam vijftien schepen extra opgeleverd.

90 procent
Liefst 90 procent van de passagiers trekt Rotterdam in, zegt hij. Een deel daarvan neemt daarnaast de tijd om andere steden te bezichtigen, zoals Delft, Den Haag, Gouda en Scheveningen. Hoogeweij schat dat 10 tot 15 procent van de opvarenden op alle cruiseschepen in Rotterdam een excursie maakt naar Amsterdam.

Dat de gemeente Amsterdam pas in november de toeristenbelasting vaststelde op 8 euro per passagier per dag werd hoog opgenomen door de cruisebranche. In een zo laat stadium konden ze dat tarief niet meer doorberekenen aan hun passagiers. Daarom besloten de rederijen MSC, CMV, P&O, Cunard, Aida en Costa hun aankomsten te verplaatsen naar IJmuiden en Rotterdam.