Sloopgarage Kempering: de geur van urine en diesel als cultureel erfgoed

Wat moet bewaard blijven van de sloopgarage Kempering in Zuidoost? Een groep bewoners en erfgoedspecialisten nam donderdag een kijkje.

Volledig scherm
Portretten van straatkunstenares Anopsy in parkeergarage Kempering. © Patrick Meershoek

De ene na de andere parkeergarage ging de afgelopen jaren tegen de vlakte in de Bijlmer, maar in het geval van Kempering wordt de sloop voorzichtig aangepakt. Voorafgaand aan de komst van de sloopkogel wordt eerst minutieus in kaart gebracht welke waardevolle elementen er nog zijn in de betonnen kolos, en welke kunnen worden behouden als cultureel erfgoed.

Dat laatste begrip kan niet breed genoeg worden opgevat, zo bleek donderdag tijdens een schouw van het gebouw door een gezelschap buurtbewoners, erfgoedspecialisten en ambtenaren. Architect Peter Dautzenberg bij voorbeeld stelde voor om na de sloop in de buurt een paviljoen in te richten met elementen van de garage, inclusief de geur van urine en diesel.

Victoria Gonzales van het Street Art Museum had zich tijdens de rondgang vergaapt aan de graffiti in het gebouw, inclusief een aantal prachtige portretten van straatkunstenares Anopsy. Gonzales zei de sloop van Kempering een groot verlies te vinden – niet alleen vanwege de kunst zelf, maar ook omdat een plek waar kunst wordt gemaakt verdwijnt.

Behoud niet haalbaar

Het moet voor Kempering ook wennen zijn geweest, al die mooie woorden aan het sterfbed. De parkeergarage stond er de afgelopen jaren verlaten, troosteloos en afgehekt bij, en de roep om sloop was aanmerkelijk luider dan het pleidooi voor behoud van de garage uit de nalatenschap van de oorspronkelijke Bijlmermeer.

Stadsdeelbestuur Dirk de Jager benadrukte nog eens dat hij liever had gezien dat Kempering overeind was gebleven. “We hebben serieus onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om het gebouw een nieuwe toekomst te geven. We hebben met zeker vijf partijen gesproken, maar elke keer was het antwoord dat het financieel niet haalbaar was.”

In plaats van behoud van het gebouw wil het stadsbestuur nu de herinnering aan Kempering bewaren. “De geschiedenis van deze plek moet herkenbaar blijven,” aldus De Jager. “Dan hebben we het over de feesten die hier hebben plaatsgevonden, maar ook over de criminaliteit. Het maakt allemaal deel uit van de historie.”

Creatieve oplossingen

Als er elementen uit het gebouw bewaard moeten blijven, heeft dat ook gevolgen voor het tempo en de kosten van de sloop. Waar een sloper een garage normaal in een week of twee verpulvert, zal dat in het geval van Kempering langer duren. De sloop gaat begin volgend jaar van start.

Dan moet er ook een plan liggen. Aan creatieve oplossingen in elk geval geen gebrek. De schouw leverde een stroom plannen op, variërend van een virtuele versie van Kempering waarin de bezoeker op zijn digitale gemak nog eens door de garage kan wandelen, tot een provisorische opvang voor de daklozen die momenteel ‘s nachts in tentjes in de gribus overnachten.

In de categorie ambitieus valt het voorstel om de parkeergarage in zijn geheel over te brengen naar het Openluchtmuseum in Arnhem. Jenny van Dalen van Bijlmer Tours: “Daar staan nu ook enkele originele stegen uit de Jordaan. Kempering kan daar prima bij.”