Volledig scherm
Voor de Universiteit van Amsterdam openen Bol.com en Albert Heijn de weg naar miljoenen proefkonijnen. © anp

UvA werkt samen met Albert Heijn in nieuw lab

Albert Heijn en Bol.com slaan de handen ineen met de Universiteit van Amsterdam om met toepassing van kunstmatige intelligentie beter te begrijpen wat de klanten willen.

Moederbedrijf Ahold Delhaize en het nieuwe Innovation Center for Artificial Intelligence (Icai), dat de UvA met samen met VU, overheid en bedrijfsleven in het Amsterdamse Science Park opzet, tekenen donderdagmiddag een samenwerkingsovereenkomst voor ten minste vijf jaar.

De twee richten AIR lab op, dat onderzoek zal doen naar de toepassing van kunstmatige intelligentie in de winkelwereld.

Spraakopdrachten
Bij de grootste webwinkel van het land gaat het vooral om de presentatie van artikelen en de informatie die klanten zoeken.

"Steeds meer zoek­opdrachten en aankopen gaan via de smartphone," zegt Joris Scheepens van Bol.com. "Dat is een uitdaging als je alle informatie over een product begrijpelijk op zo'n klein scherm wilt krijgen."

Scheepens: "Wij willen dat een individuele klant de informatie krijgt die híj nodig heeft. Een andere type klant krijgt weer andere gegevens te zien. Je wilt nu eenmaal feitelijke informatie als je een nieuwe laptop zoekt, terwijl een woonaccessoire meer designbeschrijving vergt."

Quote

Repetitie­ve taken kun je goed aan de techniek overlaten, maar het beoorde­lings­ver­mo­gen van mensen is onnavolg­baar

Joris Scheepens

Bovendien gaat Bol net als rivaal Amazon op termijn spraakopdrachten toevoegen aan zijn zoekmachines. "Dat vergt een heel andere manier van zoeken en vinden."

Niet overbodig
Met 16 miljoen producten en 20.000 externe verkopers is dat voor Bol niet langer haalbaar met alleen menselijke medewerkers. "We hebben al systemen die kunnen leren van het gedrag van bezoekers, maar die willen we met de UvA sterk verbeteren."

Mensen zullen daardoor niet overbodig worden. "We geloven erg in het samenspel tussen techniek en mens. Repetitieve taken kun je goed aan de techniek overlaten, maar het beoordelingsvermogen van mensen is onnavolgbaar."

Bij Albert Heijn zal de samenwerking zich concentreren op de logistiek. Zo wil de supermarkt meer inzicht krijgen in de invloed van regionale weersomstandigheden of lokale evenementen op de behoeften van klanten bij individuele supermarkten.

Individuele behoeften
"Systemen begrijpen al dat er meer schaatsen nodig zijn als het gaat vriezen. Maar ze hebben nog moeite speciale, individuele behoeften te begrijpen, en vertalen naar informatie en oplossingen is nog lastig."

Quote

Juist met zelfleren­de systemen is van belang dat er zo veel mogelijk gebruik van wordt gemaakt

Maarten de Rijke

Voor de Universiteit van Amsterdam openen Bol.com en Albert Heijn de weg naar miljoenen proefkonijnen.

"De manier verandert waarop wetenschap wordt bedreven," zegt Maarten de Rijke, hoogleraar informatica aan de UvA en voorzitter van Icai. "Dat gebeurt nu vooral in samenwerking, met bedrijven, overheden of instellingen."

"Wij zijn altijd op zoek naar boeiende problemen. Juist met zelflerende systemen is van belang dat er zo veel mogelijk gebruik van wordt gemaakt. Ze leren van interactie met gebruikers zodat ze zichzelf kunnen verbeteren."

"Met elke gebruiker, elke opdracht en elke oplossing wordt dit soort systemen beter. Dan heb je met 1,5 miljoen bezoekers per dag bij Bol.com wel een uitgebreide basis."

"Voor onze studenten en promovendi is dit een uitgelezen kans om meer ervaring op te doen. Tegelijkertijd bieden we medewerkers van Albert Heijn en Bol.com die in dit vakgebied werkzaam zijn, de mogelijkheid cursussen te volgen, of te promoveren."

Tip Het Parool

Heb je een nieuwstip of nieuwsfoto? Voeg ons toe op Whatsapp. Liever mailen of anoniem tippen? Bekijk hier hoe dat kan.