Vervoersbons Rotterdam moet ruis tussen ov-partijen wegnemen

Het GVB, de gemeente en de Vervoerregio Amsterdam werken langs elkaar heen. Om de samenwerking tussen de ov-partijen te verbeteren, wordt de hulp ingeroepen van Pedro Peters, voormalig directeur van het Rotterdamse vervoerbedrijf RET.

Volledig scherm
© ANP

Volgens verkeerswethouder Sharon Dijksma kan de samenwerking tussen alle partijen die zich bezighouden met ov beter. Een woordvoerder zegt geen toelichting te kunnen geven op concrete verbeterpunten.

GVB, gemeente en Vervoerregio

Binnen het Amsterdamse ov-wereldje wordt al langer geklaagd over de gebrekkige samenwerking tussen de gemeente, het GVB en de Vervoerregio. Volgens een ingewijde is er allesbehalve sprake van een ‘gezonde dialoog’ en opereren alle organisaties ‘solistisch’.

De aanstelling van voormalig RET-directeur Peters moet verandering brengen, schrijft Dijksma aan de gemeenteraad. ‘Hij ziet mogelijkheden het samenspel in de Amsterdamse ov-keten te verbeteren.’ Dijksma bevestigt in haar brief dat er niet goed wordt gesproken tussen de partijen: er zou meer moeten worden vergaderd. ‘Concreet is er al gestart met een intensiever gezamenlijk directieoverleg.’

Stijging reizigersritten

Volgens Dijksma is betere samenwerking noodzakelijk met het oog op de verwachte groei van het ov de komende jaren. Ze wijst erop dat het aantal reizigersritten van het GVB in 2014-2017 met gemiddeld 4 procent per jaar is gegroeid tot bijna 850.000 per dag. ‘De groei in 2019 bedroeg tot nu toe zelfs een kleine 8 procent. Deze groei zet door.’

Dijksma zegt dat er ook kritisch wordt gekeken naar de concessie van het GVB. Volgens haar is het voor de stad van belang dat er ‘ruimte en flexibiliteit in die concessie zit’, omdat anders de maatregelen om de stad autoluw te maken in de knel kunnen raken. Hetzelfde geldt voor de aanpak van de jarenlang verwaarloosde bruggen en kades.