Omdat het luchtruim vrijwel leeg is, hebben vliegtuigjes voor luchtfotografie alle tijd en ruimte.
Volledig scherm
Omdat het luchtruim vrijwel leeg is, hebben vliegtuigjes voor luchtfotografie alle tijd en ruimte. © Herman Stil

Wat doet dat vliegtuigje dat maar op en neer vliegt boven Amsterdam?

Het zijn gouden tijden voor luchtfotografen. Nu het luchtruim vanwege de coronacrisis nauwelijks door verkeersvliegtuigen wordt gebruikt, zien vliegende fotografen hun kans schoon. ‘Ik was nog nooit boven Amsterdam geweest.’

Alsof het een weefgetouw is, zo strak vliegt de PH-LAW op een hoogte van 1500 voet (circa 450 meter) heen en weer over Amsterdam en Amstelveen. In het verder lege luchtruim valt het gebrom van het tweemotorige vliegtuigje op.

De Cessna, eigendom van het Duitse AFOC, is afkomstig van vliegveld Midden-Zeeland.“We zijn bezig met foto’s voor een 3D-kaart van Amsterdam,” zegt vlieger Samuel Jenny, nadat zijn uitstapje boven Amsterdam is afgelopen. “Die komt in een mobiele app van een groot Amerikaanse bedrijf dat u vast kent.”

In de onderkant van de Cessna zit een groot gat, daarboven een camera van een miljoen euro. “We maken zowel foto’s loodrecht naar beneden als vanuit de zijkant van het vliegtuig. Daar maken zij later op de computer een 3D-model van.” Dat vergt strak vliegen, in evenwijdige lijnen. Zondag van noord naar zuid, gisteren van oost naar west.

‘Corona is mijn voordeel’ 

De coronacrisis geeft hem een uitgelezen kans. “We doen dit al 15 jaar in heel Europa, maar boven Amsterdam ben ik nog nooit geweest. Rotterdam heb ik al drie, vier keer gedaan. Maar we kunnen nooit bij Schiphol komen. Voor zulke foto’s moet ik precies op 1500 voet vliegen en daar vliegen normaal de verkeersvliegtuigen. Corona is mijn voordeel.”

Jenny is lang niet de enige in het verder lege luchtruim. “Ik zag maandag wel tien toestellen van collega’s boven Nederland,” zegt hij. Zo trok de OO-GPS van het Belgische Eurosense pal over Amsterdam Zuidoost zijn baantjes tussen ruwweg Schiphol en de Veluwe om ‘geodata’ te verzamelen; het vastleggen van geografische kenmerken met gps-informatie. En boven het Westland weefde de PH-MAS van cartografiebedrijf Miramap zijn patronen.

Kaartmateriaal

Veel fotografen vliegen in opdracht van gemeentes en provincies, die hun kaartmateriaal actueel willen houden. “Het voorjaar is altijd een belangrijke tijd voor luchtfotografie,” zegt een woordvoerder van luchtfotografiebedrijf Slagboom & Peeters op vliegveld Teuge. “Er zitten nog geen bladeren aan de boom, zodat je een goed beeld hebt van de straten. En het weer werkt mee: er is letterlijk geen wolkje aan de lucht.”

De vliegbewegingen van de PH-LAW, van de Ronde Hoep tot het Ilperveld.
Volledig scherm
De vliegbewegingen van de PH-LAW, van de Ronde Hoep tot het Ilperveld. © Herman Stil

Voor Jenny is de vroege lente juist een nadeel. “Eigenlijk willen we juist groene bomen. Dat ziet er beter uit.” Wel is het een voordeel dat er weinig verkeer en mensen op straat te zien zijn. “Die moeten normaliter met de computer worden weggehaald.”

Dinsdag vliegt de PH-LAW nog over Amstelland en boven het Noordzeekanaal. “En misschien moet ik nog een paar rondjes boven de stad doen om alles volledig te krijgen. Maar dan is het klaar.”