Zorgen in Kamer over vluchten op Lelystad Airport

De Tweede Kamer maakt zich grote zorgen over de ontwikkeling van Lelystad Airport. De toestemming van de Europese Commissie voor de verdeling van vliegverkeer tussen Schiphol en Lelystad betekent dat ook nieuwe maatschappijen in de polder kunnen landen. 

Volledig scherm
© ANP

Een meerderheid van de Kamer, inclusief coalitiepartijen, is tegen zo’n autonome ontwikkeling van het vliegveld.

Vorige week lekte uit dat Brussel deze keer wel akkoord is met de plannen van het kabinet om vliegverkeer van Schiphol naar Lelystad over te hevelen. Daarmee moet ruimte op Schiphol vrijkomen voor groei van het netwerk. Eind vorig jaar wees de Commissie kabinetsplannen om Lelystad te gebruiken voor vluchten die van Schiphol moeten verdwijnen nog af.

Formeel is er echter nog geen fiat uit Brussel. Als dat komt, moet luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen nog definitieve openingsplannen presenteren. Eerder werd al duidelijk dat de geplande openingsdatum van 1 april 2020 niet zal worden gehaald. Inmiddels zijn wel al de eerste verkeersleiders op het vliegveld, dat nu als zaken- les- en sportveld wordt gebruikt, actief.

Vrees voor duizenden nieuwe vluchten 

Tijdens een Kamerdebat woensdag bleek een groot deel van de fracties verontrust over de ontwikkeling. Volgens oppositiepartijen staat met de Europese toestemming Lelystad nu vast dat de luchthaven zich ook zelfstandig kan ontwikkelen en wordt het mogelijk dat duizenden nieuwe vluchten die niet van Schiphol komen in Lelystad starten en landen. Die autonome ontwikkeling is eerder door een groot deel van de Tweede Kamer afgewezen, waaronder coalitiepartijen CDA, D66 en CU.

Volgens Suzanne Kröger van GroenLinks is Lelystad Airport een ‘monument voor het misverstand dat groei altijd mogelijk’ is maar ook ‘een gepasseerd station’. “Wat mag van Brussel, mag niet van de coalitie en andersom. Aan geen van de eisen voor opening van Lelystad die de Kamer heeft gesteld wordt voldaan.”

Chris Stoffer (SGP): “We hebben geen goed gevoel bij de toestemming van Brussel. Wat hebben we nu in handen: autonome groei van Lelystad. Het lukt de minister niet dat definitief uit te sluiten. Wij willen dat wel.” 

De SP wil per direct stoppen. “De opening van Lelystad is al drie keer uitgesteld,” aldus Cem Laçin, “de problemen worden alleen maar groter. Nu is het moment om definitief te stoppen.”

Vooral het CDA kwam onder vuur te liggen van de oppositie, die vermoedt dat de partij zich alsnog zal neerleggen bij opening. “Wij willen geen autonome groei op Lelystad,” aldus CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch, “maar we wachten eerst af wat de plannen van de minister zijn.”

De VVD is als enige partij onverkort tevreden. “Wat ons betreft kan wat Lelystad betreft de vlag uit,” aldus VVD-Kamerlid Remco Dijkstra. “We willen Lelystad zo snel mogelijk open zodat het de netwerkfunctie van Schiphol kan steunen. De vliegroutes moeten zo min mogelijk overlast opleveren, ook in de toekomst.”

De recente ophef over fijnstof naar aanleiding van onderzoek van het RIVM, splitste de Kamer. GroenLinks en SP willen dat Van Nieuwenhuizen de luchtvaart per direct pas op de plaats laat maken om die uitstoot niet verder te laten groeien. Volgens Van Nieuwenhuizen is dat niet mogelijk. “We zullen eerst, ook in Europees verband, moeten kijken naar normen voor fijnstof door de luchtvaart. Maar mijn uitgangspunt is dat de uitstoot omlaag moet.”

Dat voornemen wordt ook deel van het beleid dat Van Nieuwenhuizen begin juli aankondigde: de luchtvaart moet groei op Schiphol van een half miljoen tot 540.000 vluchten verdienen door geluid- en milieuhinder te beperken. Ook daarover lijkt de Kamer verdeeld. Zo wil VVD-Kamerlid Remco Dijkstra dat verdere groei niet wordt uitgesloten.

“Ook na 540.000 vluchten moet er de mogelijkheid blijven voor groei, anders verliest 40 procent van de 300.000 werknemers zijn baan. Maar we zijn zeker niet voor ongebreidelde groei.” VVD-minister Van Nieuwenhuizen is het daar niet mee eens. “Die 540.000 is ook vanwege veiligheid de bovengrens.”

GroenLinks wil daarentegen krimp. “Groei van de luchtvaart is geen optie,” aldus Kröger. “Waarom gaan we door met een failliet systeem dat mensen ‘s nachts wakker houdt?”

Jan Paternotte (D66) hekelt de milieupartij die volgens hem op provinciaal niveau in Noord- en Zuid-Holland en Flevoland meewerkt aan luchtvaartgroei. “Als u meebestuurt in de provincies is het een feest voor de luchtvaart.” Kröger ziet die zaken los van elkaar. “We praten in Den Haag over luchtvaart en daar vinden we dat groei niet mogelijk is.”