Racistische rel barst los na zien Coca Cola-reclame

VideoHet is niet ongebruikelijk dat advertenties die tijdens de Super Bowl worden uitgezonden voor de nodige commotie zorgen. Dit jaar ontstond er een racistische rel op sociale media na het verschijnen van de Coca Cola-commercial waarin in meerdere talen wordt gezongen. 'Die coke-reclame was niks. Mexicanen, terroristen, joden en negers zijn niet 'Amerikaans', klinkt het onder meer op Twitter.

In de Coca Cola-reclame viert het bedrijf de diversiteit die de Verenigde Staten rijk is. We zien mensen met verschillende gezichten, in verschillende kleuren, met diverse seksuele voorkeuren, en van alle leeftijden, met een cowboyhoed op of een hoofddoek om, terwijl ze 'typisch Amerikaanse dingen' doen.

Naast de beelden van de diverse gelukkige families, is het lied 'America the Beautiful' te horen dat in zeven talen wordt gezongen. Reden voor de conservatievere kijkers om hun ongenoegen hierover te uiten op Twitter en sociale media. Anderen reageerden daar weer boos op en de hashtag #SpeakAmerican was lange tijd trending topic.

'Terroristentaal'
'Coca Cola gefeliciteerd met het maken van de meest on-patriotistische reclame ooit. We wonen in Amerika we spreken Engels hier #idioten,' vindt @Cwido5.

'#Personages in die Cola reclames, van Mexicanen tot Indianen, leer nou eens Amerikaans te spreken! Of nog beter verschijn er niet in,' twittert @RealTrueCon.

'Je mag dit lied niet zingen als je geen Engels spreekt,' vindt @JohnJacobs.

'Ik voel me on-Amerikaans vandaag. Ik deed een belofte om dit land te dienen. Hoe kan een lied over ons land in verschillende talen worden gezongen?', vroeg @ChrisKling zich op Twitter af

'Goed om te zien dat coke het leuk vindt om een AMERIKAANS lied te zingen in een terroristentaal. Goed bezig coke. Je kan Amerika verlaten,' stelt @TylerWyckoff24.

'America the Ugly'
Reden voor anderen om te stellen dat de advertentie de racistische kant van de Amerikanen toont, of zoals gesteld wordt in diverse media 'America the Ugly' laat zien.

'Weten jullie niet dat Amerika multi-cultureel is? Jullie boosheid over de #Coke-advertentie is belachelijk. Jullie onwetendheid is beledigend. #SpeakAmerican', laat @movieguy weten.

'Tenzij je Sioux, Cherokee, Navajo, of een andere Amerikaanse moedertaal spreekt, is er niet zoiets als #SpeakAmerican,' twittert @MsTriniSpyce.

'Mensen zijn zo ontwetend... De VS heeft geen moedertaal...alleen sukkels zeggen #SpeakAmerican,' reageert Jerry Rodriquez.

'Degenen die iedereen oproepen om Amerikaans te spreken hebben echt diepgewortelde problemen, zoals een gebrek aan intelligentie,' vindt @latinorebels.

Vier miljoen per minuut
Alleen al tijdens de Super Bowl zagen zo'n 100 miljoen kijkers het filmpje. Gedacht werd dat wellicht het homostel met dochter voor de meeste oproer zou zorgen, maar de meertaligheid in het filmpje zorgt ervoor dat Coca Cola nog steeds het gesprek van de dag is.

Het is de vraag of deze manier van aandacht de wens is geweest van de frisdrankgigant. Vaststaat dat het bedrijf flink heeft moeten betalen, want voor zendtijd tijdens de Super Bowl betaalt men de hoofdprijs: ongeveer vier miljoen dollar voor een halve minuut.

Mede dankzij de racistische rel besteden nu ook diverse media wereldwijd aandacht aan de reclame en is het filmpje veelvuldig bekeken op YouTube. De discussie woedt in de reacties onverminderd voort.

Uitzenden tijdens spelen in Sotsji
Coca Cola heeft laten weten tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen in Sotsji een filmpje van 90 seconden lang uit te zenden. 'We hopen dat de commercial mensen doet praten en ze aan het denken zet over wat het betekent om een trotse Amerikaan te zijn,' aldus Katie Bayne, directeur van Coca Cola in Noord-Amerika.