Volledig scherm
© ANP

Vakbond maakt gehakt van grote chaos bij PlusOV

Als er vooraf beter was geluisterd naar de taxichauffeurs dan hadden de problemen van PlusOV grotendeels voorkomen kunnen worden. Dit stellen de bonden FNV Taxi en CNV Vakmensen. Zij pleiten voor meer inspraak en vaste contracten voor chauffeurs. Daarnaast roepen zij de betrokken gemeenteraden op de verantwoordelijke wethouders te controleren. 

,,Als je voor het maken van een bestek al met de chauffeurs - en klanten - bespreekt welke praktische problemen mogelijk kunnen optreden, kun je tijdig naar oplossingen zoeken. Dit is niet gebeurd. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld dat een chauffeur rolstoelvervoer moet verzorgen, terwijl er stoelen in het busje staan. Verder weet niet iedere chauffeur hoe om te gaan met psychiatrische patiënten of mensen met autisme'', zegt regiobestuurder Herbert Römer van FNV Taxi.

Vernietigend

Römer oordeelt vernietigend over PlusOV: ,,Ik heb nog nooit zo'n bestuurlijke puinhoop gezien.'' Volgens hem is het van meet af aan hopeloos fout gegaan. ,,Tot eind 2015 was er in de Stedendriehoek een prima lopend vervoer. Dat kreeg een 8,5 als waarderingscijfer. Hoe hebben ze dit in zo'n rotzooi kunnen veranderen?''  

Uitgangspunt hadden niet de financiën maar de zorgplicht en de kwaliteit moeten zijn, stelt de vakbondsbestuurder. ,,Er had veel beter in kaart gebracht moeten worden wat je nodig hebt. De bestaande structuur hadden ze moeten overnemen en ze hadden moeten kiezen voor planners  die de situatie in de regio kennen.'' 

Monteur

De aanstelling van voormalig beleidsmedewerker van de gemeente Zutphen Andreas Noordam als PlusOV-directeur, vindt Römer onbegrijpelijk. ,,Je gaat toch ook geen monteur aannemen als je een huis wilt laten bouwen?'' Onlangs is Lisette de Lijster-de Raadt, directeur bij vervoerscentrale Stroomlijn in de regio Drechtsteden, als interim-manager voor PlusOV benoemd.

De chauffeurs die ritten uitvoeren in opdracht van de PlusOV-centrale zijn volgens Römer niet te benijden. ,,Zij werken vaak in tijdelijke dienst via een uitzendbureau en hebben geen enkele inspraak. Op hun vragen en verzoeken wordt niet of nauwelijks gereageerd.'' Bestuurder Agostino di Giacomo Russo van CNV Vakmensen geeft aan dat chauffeurs intussen wel alle shit over zich heen krijgen en dat veel chauffeurs daar letterlijk ziek van zijn geworden. 

Convenant

De bonden pleiten voor zoveel mogelijk langdurige vaste arbeidscontracten. Alleen dan kunnen de meer dan duizend chauffeurs de noodzakelijke kennis en ervaring opbouwen. Goede arbeidsvoorwaarden en inspraak voor de chauffeurs willen de bonden regelen via een convenant dat zij met de negen PlusOV-gemeenten hopen af te sluiten.  Hierin willen zij ook vastleggen dat er een platform komt voor chauffeurs en klanten. Vertegenwoordigers moeten kunnen meepraten in de aanloop naar nieuwe contracten met vervoerders. 

Afsprakenpakket

Het derde bestanddeel van het beoogd afsprakenpakket heeft betrekking op de rol van de negen gemeenten (Apeldoorn, Brummen, Deventer, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst en Zutphen). Römer: ,,Zolang de zorgplicht van PlusOV niet voldoet aan wat maatschappelijk aanvaardbaar is, moet elke gemeenteraad de verantwoordelijk wethouder periodiek kritisch bevragen en controleren. De wethouder moet vooraf en tijdens de rit rekenschap afleggen aan de raad.''

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn