Binnenstad is vrachtwagens in Arnhemse winkelstraten zat

ARNHEM - Ondernemers, winkelend publiek, de gemeente en bewoners van de binnenstad van Arnhem zijn de vele bestelbusjes en vrachtwagens die de winkels en horeca in het centrum bevoorraden zat. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Studenten zagen 830 keer in twee dagen tijd een bestelbus, vrachtwagen of auto voorbij komen in het winkelgebied. Zij rijden af en aan om goederen te brengen bij ondernemers in het centrum.

Al jarenlang wordt gesproken over een distributiecentrum langs de rand van het centrum van Arnhem, waar vrachtwagens hun goederen afleveren. Van daaruit kunnen ondernemers  in de stad bevoorraad worden via fietsen of elektrische wagentjes. 

Voor het eerst lijken alle partijen het eens dat het zo niet langer kan. ,,Daarom is de kans dat het nu wel lukt groot”, zegt Marian van Hooij van Platform Binnenstad Arnhem (PBA).  Eerdere pogingen tot zo'n distributiecentrum mislukten.  

Spijkerstraat

Volledig scherm
Een compleet wagenpark staat rond 10.15 uur in de Arnhemse Bakkerstraat. © Rolf Hensel

Steven Koster van de CO2 neutrale logistieke dienstverlener ‘Groene Rijders’ opent 1 maart een eerste ‘hub’ in de Spijkerstraat in Arnhem. Vanuit een loods van 100 vierkante meter brengt hij met een elektrische transportfiets pakketjes naar Arnhemse ondernemers in de binnenstad. Bij gebleken succes komt er mogelijk nog dit jaar een grotere loods aan de rand van het centrum.

,,Ik geloof dat het gaat werken omdat de kosten voor ondernemers  in de binnenstad gelijk blijven. Jaren geleden moesten ondernemers nog de kosten dragen voor deze vorm van vervoer,  maar nu wordt het aan de achterkant geregeld. Grote transporteurs staan er voor open om een deel van hun marge aan ons af te staan, omdat zij ook liever hun waren in één keer aan de rand van het centrum brengen.”

Advies

In maart brengt onderzoeker Enide Bogers van de HAN-afdeling Kennis DC Logistiek Nederland haar eindrapportage naar buiten. Daar zal ook een advies aan de gemeente Arnhem in staan.

De gemeente zou het proces kunnen versnellen door bijvoorbeeld dieselauto’s uit de winkelstraten te weren, strengere regels te maken voor auto’s die de winkelstraten in willen of subsidies te verlenen voor groen vervoer.

Marian van Hooij: ,,Je ziet dat er verschillende belangen zijn bij alle betrokkenen, maar ook dat we allemaal niet meer willen dat er tien bestelbusjes met één pakketje achterin rondrijden.” Anders en efficiënter gaan denken, is volgens Koster van de Groene Rijders cruciaal. ,,De geesten lijken daar nu rijp voor te zijn.” 

}xml:space="preserve">
Download De Gelderlander nieuwsapp!Klik hier voor iOS of hier voor Android!
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Arnhem