Volledig scherm
Lotte Menkman (links) en Cora van Antwerpen bij de raven van Van Antwerpen in de gang bij de raadszaal in Oosterbeek. © Marc Pluim

Het gemeentehuis in Oosterbeek omarmt de kunst van het vliegen

OOSTERBEEK - Het gemeentehuis van Oosterbeek stelt de deuren de komende maanden open voor kunstwerken die de vogelwereld eren. Kunstenaarsgezelschap Scarabee strijkt in de gang bij de raadszaal neer met een wolk van spreeuwen, een raaf die een belletje luidt, wakkere uilen en een aan lager wal geraakte stoet van gewonde gevederde vrienden. Allemaal op doek of in videobeelden.

De sfeer is gelijk gemoedelijk en beschouwelijk bij binnenkomst  tussen het gevogelte. Voorzitter Lotte Menkman van het kunstenaarsgezelschap Scarabee loopt met kunstenares Cora van Antwerpen met een trap door de gang, op zoek naar de juiste positie en het juiste licht. Het oog valt op twee enorme raven van Van Antwerpen. Opgezette vogels, maar ook soms net dood, vormen haar inspiratiebron, ,,Mensen komen ze van heinde en verre naar mijn atelier op Arnhemse Buiten brengen.’’

Tekst gaat door onder foto

Volledig scherm
De twee raven van Cora van Antwerpen (op de trap) krijgen een plek aan de wand van de raadszaal. Op de voorgrond schat Lotte Menkman de juiste afstand tussen de twee doeken in. © Marc Pluim

Teloorgang

Van Antwerpen beschrijft haar raaf met het belletje als een vogel die waarschuwt voor de teloorgang van de wereld. ‘Een wake up call'. De  raaf daarnaast heeft een ring in de snavel. Die symboliseert wat haar betreft ‘een staat van verbinding’. Haar werk is doordrenkt van kritiek op wat de mensheid met de aarde doet. ,,Kijk goed naar die duiven, je ziet dat er prikkeldraad om hun lijf zit.’’

Een zwartkop, een minuscuul vogeltje dat de kenners tussen het gebladerte weten te traceren dankzij het melodieuze gezang, heeft Van Antwerpen tot enorme proporties opgeblazen. Ze heeft hem geschilderd met een mooie ketting met edelsteen. ,,Hij zag er zo koninklijk uit.’’

Spreeuwenzwerm

Verderop staat een televisiescherm waarop Jan van IJken de grillige vormen van een spreeuwenzwerm volgt. Het is een studie van de kunst van het vliegen. Fascinerend zijn ook de foto's van Anjès Gesink  van vogels in de dierenopvang, op de handschoen van de verzorgers onder de toepasselijke titel 'Vogels huilen niet’.  

Andere vogels figureren in een droomwereld. Zoals de uilen op de zeefdrukken van illustrator Merlijne Marell. Aline Eras toont de gevederde vrienden in een wat akelig rariteitenkabinet, met als toppunt een stapeltje geplukte vogels dat lijkt te wachten op consumptie. Het zou zo uit een film kunnen komen over de verboden jacht op trekvogels

Het werk van Gerda Ten Thije eert verderop een groot aantal zeldzame vogelsoorten. De grote doeken van Ellen Grote Beverborg brengen een mysterieuze wereld, met titels als Vogels slangen en het donkere water en Adam en Eva

Ander universum

Menkman mijmert: ,,Vogels leven in een ander universum dan wij. Ze zijn gemaakt om te vliegen, komen zelden op de grond en waren lang voordat wij als mensen kwamen op de wereld, miljoenen jaren geleden. Wij moeten ons behelpen in de lucht. Met een vliegtuig of met een trap.’’

Het werk is is tot 15 februari 2019 te zien.

Volledig scherm
Fotograaf Anjès Gesink pakt uit met 'Vogels huilen niet', foto's van vogels in de vogelklas van Karel Schot, een vogelopvang in Rotterdam-Zuid. © Harry van der Ploeg
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Arnhem