Volledig scherm
'Beleef het Apeldoorns Kanaal', plan voor Apeldoorns Kanaal op de grens van Dieren en Spankeren. © GWW Ingenieurs

Loungen op het strand langs het Apeldoorns Kanaal

Dieren - Een strandtent, een appelboomgaard met een sapmachine, een tuin waar je kunt wandelen, een survivalbaan, een plek waar je kunt bootcampen, een kiosk en misschien wel een kleine camping. En dat allemaal langs de randen van het Apeldoorns Kanaal tussen Dieren en Spankeren.

Als het aan Stichting Beleef het Kanaal ligt, moet het gebied dat de twee dorpen scheidt, weer gaan leven. Nu gebeurt er niets. Alhoewel, er wordt wel eens gekanood. ,,Maar dan houdt het wel op’’, zegt Ben Denekamp van de stichting. ,,Het kanaal is nu niet meer dan een bak water. Het heeft vooral een functie voor de waterhuishouding van de Veluwe omdat het water van de sprengen erin uitkomt.’’

Er kan zo veel meer, denkt de Dierenaar. ,,Daarom zijn we met een paar mensen om tafel gaan zitten en hebben we ideeën bedacht.’’ Hij wil benadrukken dat het nog geen plan is. De stichting wil nog met ondernemers en omwonenden aan tafel om de ideeën verder uit te werken tot een plan. 

Recreatie

Maar die ideeën geven wel aan welke richting het op zou moeten met het Apeldoorns Kanaal in Dieren en Spankeren: een recreatiegebied waar het goed toeven is, waar je kunt sporten of even lekker een wandeling kunt maken. ,,We willen dat de  bewoners van Dieren en Spankeren weer met hun gezicht naar het kanaal gaan staan in plaats van met hun rug. Het kanaal moet weer gaan leven.’’

Van 1868 tot en met 1961 werd het kanaal druk bevaren. ,,Ik kan mij nog herinneren dat er boten voeren over het kanaal’’, zegt Ben Denekamp. De bereikbaarheid over water zorgde ervoor dat er veel bedrijvigheid langs het kanaal zat. Niet alleen in Apeldoorn, waar bijvoorbeeld de Zwitsalfabriek zat, maar ook in Dieren en Spankeren. Langs het kanaal ontstond een bedrijventerrein met ondernemingen als Lepper, Hupkes houthandel, Albany en emailleerfabriek EDY.

Toen bedrijven andere vestigingseisen kregen en vertrokken, kwam de gemeente Rheden met woningbouwplannen langs het kanaal. De financiële crisis deed de koers veranderen, de woningbouwplannen verdwenen in de ijskast. 

40 miljoen euro

Ondertussen smeedden horeca- en recreatiebedrijven en watersportverenigingen plannen voor het weer bevaarbaar maken van het Apeldoorns Kanaal. Maar daarvoor moesten wel vijftig bruggen worden verhoogd, inclusief die van de snelweg A50, en het kanaal moest worden uitgebaggerd. Kosten: minstens 40 miljoen euro.

,,Van dat plan zijn we afgestapt’’, zegt Denekamp. ,,Het bevaarbaar maken van het kanaal was te hoog gegrepen. Maar wat zou je dan met dat water kunnen doen?’’

Wie ideeën heeft, kan contact opnemen met Ben Denekamp, bdenekamp@denwel.nl

Volledig scherm
Nu het bevaarbaar maken van het kanaal onhaalbaar blijkt, wordt ingezet op het beleefbaar maken van het kanaal. © Marc Pluim

In samenwerking met indebuurt Arnhem