Volledig scherm
© Thinkstock

Over homo's en politiek wordt niet gepraat in de klas

DEN HAAG/ ARNHEM - Een op de negen docenten in het voortgezet onderwijs vermijdt gevoelige onderwerpen in de klas. Ze noemen homoseksualiteit of de politieke situatie in landen als Rusland en Turkije en zeggen dat die thema's niet meer besproken kunnen worden als gevolg van toenemende scheiding van culturen op hun school.

Dat blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek.

Ondervraagd
Voor het onderzoek zijn 2.200 schoolleiders en leraren in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs ondervraagd. Op basisscholen vermijdt een op de twintig onderwijzers gevoelige onderwerpen. In Gelderland is het beeld in het voortgezet onderwijs in lijn met het landelijke beeld. Op de basisscholen zegt 1 op de 25 leraren onderwerpen te mijden.

Integratie mislukt
Meer dan een kwart van de ondervraagden in het basisonderwijs zegt op de eigen school het beeld te herkennen dat culturen zich steeds meer van elkaar afzonderen en dat de integratie is mislukt. In het voortgezet onderwijs is dat 39 procent. In de grote steden is het beeld negatiever dan in de rest van het land. 70 procent van de ondervraagden in het voortgezet onderwijs maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen In Gelderland is dat percentage hetzelfde, in Brabant ligt het in het voortgezet onderwijs op 80.

Eigen cultuur
Als voorbeeld noemen ze dat scholieren van dezelfde (niet-westerse) cultuur steeds meer naar elkaar toetrekken. Ze 'klitten' samen. Ook zien sommigen dat autochtone kinderen niet met allochtone leeftijdsgenoten spelen. Verder merken ze op dat veel allochtone ouders het Nederlands niet beheersen en stevig vasthouden aan hun eigen cultuur.

'Onwil'
Van de onderwijzers en schoolleiders die de toenemende scheiding herkennen, denkt meer dan 40 procent dat dat komt door 'de onwil om te integreren'. Ze zien dat leerlingen (en ouders) willen vasthouden aan hun eigen waarden en normen. Meer dan de helft vindt dat het aan de ouders van allochtone leerlingen is om daar wat aan te doen.

De docenten en schoolleiders zien ook heil in het beter mengen van culturen op scholen en in wijken en in het afschaffen van bijzonder onderwijs, zodat er alleen nog openbare scholen zijn. Politici zouden een voorbeeldfunctie moeten geven en polarisatie tegen moeten gaan.

Een derde van de leraren en bestuurders heeft er vertrouwen in dat het goed komt met de leerlingen uit niet-westerse culturen, een iets kleinere groep denkt van niet.

In samenwerking met indebuurt Arnhem