Volledig scherm
Arnhem centraal station vanuit de lucht. © Ricardo Smit

Snellere verbindingen in Oost-Nederland en elk uur zes intercity’s van Arnhem en Nijmegen naar Randstad

ARNHEM/NIJMEGEN - Elke tien minuten een intercity vanuit Arnhem en Nijmegen die de reiziger naar Amsterdam, Utrecht of Zwolle brengt. Dat wil staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur in 2040 voor elkaar hebben. De Gelderse steden worden opgenomen in een rij van van negen steden die  een landelijke ‘ring’ van supersnelle spoorverbindingen vormen. Daarnaast moet de verbinding met Duitsland sterk verbeteren. 

Gisteren stuurde Van Veldhoven de plannen voor beter en meer openbaar vervoer die ze met de sector en provincies smeedde, naar de Tweede Kamer.  De aanleiding voor de plannen is simpel: Nederland slibt dicht. We zijn met meer mensen en we worden steeds mobieler. De verwachting is dat medio 2040  het openbaar vervoer-gebruik 30 tot 40 procent hoger ligt dan nu. Beter openbaar vervoer is broodnodig; ook om de klimaatdoelstellingen te halen. 

Ring

Volledig scherm
Station Arnhem. Foto ter illustratie. © Gerard Burgers

Kern van de plannen is de ring van negen grote steden die verbonden worden door tien minuten-diensten. Naast Arnhem en Nijmegen liggen ook Amsterdam, Eindhoven, Utrecht, Breda, Rotterdam, Den Haag  en Zwolle aan die ring. Ander belangrijk punt is zorgen voor aansluiting op de hogesnelheidslijnen in Duitsland, België en Frankrijk om passagiers het vliegtuig uit en de trein in te krijgen. Daarnaast moeten reizigers straks snel en ‘drempelloos’ met buurtbus, leenfiets of regionaal spoor van huis naar die ‘ring’ kunnen komen.  

Aan deze openbaar vervoerambities hangt een prijskaartje van tientallen miljarden. Er moet in materieel, spoor en aanpassingen aan stations stevig geïnvesteerd worden. Van Veldhoven heeft dat geld niet; tot 2030 is er ‘maar’ 10 miljard euro aan Rijksgeld voor betere openbaar vervoer beschikbaar. De rest moet in volgende kabinetsperiodes bij elkaar gezocht worden. 

Oost-Nederland

Voor Oost-Nederland ziet  Van Veldhoven goede kansen voor snellere verbindingen op de trajecten Winterswijk-Zutphen-Apeldoorn, Achterhoek-Heyendaal (universiteit Nijmegen) en Noord-Limburg (Venray)-Arnhem. Datzelfde geldt voor de introductie van snelle treinen op de route Nijmegen-Venray en in de Achterhoek.  De staatssecretaris verwacht dat er reistijd te verkorten is voor de routes die via ‘draaischijf’ Arnhem (Oost) lopen als de frequentie van de treinen  van en naar de Randstad wordt verhoogd.

De internationale ambities om snellere verbindingen via Arnhem naar Duitsland te krijgen (het HSL-netwerk) en het goederenvervoer (nog) meer via de Betuweroute te laten lopen, zouden ook positieve gevolgen moeten hebben voor de reizigers in het oosten van het land. In de plannen van Van Veldhoven voor het goederenvervoer wordt een verbinding tussen Arnhem-Enschede-Bad Bentheim genoemd als 'mogelijke ontwikkelrichting’.

Regio

De staatssecretaris verwacht veel van digitalisering om het openbaar vervoer in de regio op peil te houden. Ze noemt daarbij een voorbeeld in Groningen waar mensen kunnen bellen voor een busje waarmee ze naar het dichtstbijzijnde knooppunt worden gebracht, waarna een grotere bus ze naar het treinstation brengt. Allemaal zo op elkaar afgestemd dat de trein vlak na aankomst vertrekt. De kosten blijken beheersbaar omdat het geld dat geld dat wordt uitgespaard door minder grote bussen te laten rijden, hiervoor wordt aangewend. Op de langere termijn (2040) hoopt ze dat zelf-rijdende auto's soelaas kunnen bieden.

Arnhems burgemeester Ahmed Marcouch is enthousiast over de plannen van Stientje van Veldhoven:

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Arnhem