Volledig scherm
PREMIUM
Struycken, Peter. Ruit waarin geometrische figuren (1967). Collectie Museum Arnhem foto Marc Pluim © Marc Pluim

Verborgen parels: Kleurige abstractie

Verborgen parelsARNHEM - Blijven de golven grauw, maakt iemand ze weer blauw, worden ze groen? Dankzij de discussie over de Blauwe Golven bij de Mandelabrug kennen de meeste Arnhemmers de maker inmiddels bij naam: Peter Struycken. En ze hebben kennis gemaakt met een kunstenaar die onverstoorbaar vasthoudt aan zijn principes.

Verborgen parels
Museum Arnhem is voorlopig gesloten, in afwachting van een verbouwing. Kunstkenner Martin Pieterse presenteert voor de Gelderlander kunstschatten en rariteiten uit het depot van het museum die al lang het daglicht niet meer hebben aanschouwd.

Het Museum Arnhem heeft van Peter Struycken een zeefdruk uit 1967 in de collectie. Het is een strakke compositie van gekleurde vlakken op een gekantelde ruit. De zeefdruk stelt niets herkenbaars voor. De prent wil ons niet meevoeren in een schilderachtige schijnwereld. Het is kenmerkend dat als drukinkt lakverf is gebruikt, het soort verf dat je eerder met een autofabriek associeert dan met een atelier. Dat is opzet. Struycken wil slechts dat je kijkt, en de eigen schoonheid van de kleurcompositie ziet.

Hoewel Peter Struycken wereldberoemd is, heeft hij een speciale band met Arnhem, niet alleen vanwege de ‘Golven’. Hij doceerde onder andere aan de Arnhemse kunstacademie. Daar gaf Struycken in de jaren zeventig een cursus ontwerpen met computers, lang voordat computers, laat staan computerkunst normaal werden. Struycken was op dat gebied een pionier.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

In samenwerking met indebuurt Arnhem