Volledig scherm
Sharon Dijksma © Rijksoverheid.nl

Vliegroutes Lelystad anders, maar paracentrum Teuge weg

TEUGE - Luchthaven Teuge kan bij uitbreiding van Lelystad Airport niet langer dienen als vertrekbasis voor parachutespringers. Staatssecretaris Sharon Dijksma wil daarom samen met de paraclub en de luchthaven op zoek naar een plek waar wel van grote hoogte gesprongen kan worden. Verder gaat ze met de luchthaven in gesprek over de toekomst van het vliegveld.

Dat staat in een brief die Dijksma (Infrastructuur en Milieu) gisteren naar de Tweede Kamer stuurde.

Kruisen

Lelystad Airport neemt vanaf 2019 geleidelijk internationale vakantievluchten over van het overvolle Schiphol. Eerst ongeveer 4.000 maar dat aantal moet groeien tot 45.000 vluchten. Door die uitbreiding gaan vliegroutes met elkaar kruisen, ook die met Teuge.

In de brief van Dijksma staan de resultaten beschreven van de zoektocht van de afgelopen twee maanden naar verbetermogelijkheden voor de aansluitroutes van en naar Lelystad Airport. Daarvoor had Dijksma ook het Britse bureau Helios gevraagd een 'second opinion' uit te voeren op de in juni door Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Commando Luchtstrijdkrachten (CLSK) gepresenteerde ontwerp-aansluitroutes.

Compensatie

Voor het parachutespringen op Teuge is geen oplossing gevonden. Door Teuge gepresenteerde alternatieve routes vielen af omdat ze niet veilig zijn of het Schipholverkeer dwars zitten. Dijksma denkt eraan om als compensatie recreatief luchtverkeer van Lelystad naar Teuge te verplaatsen.

Goed nieuws is er wat Dijksma betreft voor de mensen op de grond, die volgens haar minder last krijgen van geluidsoverlast: de vliegtuigen gaan op grotere hoogte en efficiënter vliegen dan eerder werd aangegeven. Bovendien gaan er geen vliegtuigen boven het noordelijk deel van de Veluwe vliegen.

Dinsdag was nog niet duidelijk wat precies de gevolgen zijn voor zweefvliegcentrum Terlet bij Arnhem.

In samenwerking met indebuurt Arnhem