Nieuwe borden langs de A59. Op het moment dat het plastic wordt verwijderd geldt de nieuwe maximumsnelheid.
Volledig scherm
Nieuwe borden langs de A59. Op het moment dat het plastic wordt verwijderd geldt de nieuwe maximumsnelheid. © copyright Marc Bolsius

100 km/uur op sommige wegen al eerder, politie beboet meteen

Officieel gaat de snelheidsverlaging naar 100 km/uur maandag 16 maart pas in, maar op sommige snelwegen al eerder. Het lukt Rijkswaterstaat niet om van alle ruim vierduizend nieuwe borden het plastic in één nacht te verwijderen. Wie te hard rijdt, loopt het risico al voor 16 maart te worden beboet.

Vanaf donderdagavond 12 maart wordt van een aantal borden het plastic, dat de nieuwe borden nu nog aan het oog onttrekt, al verwijderd. Vrijdagochtend 13 maart geldt dan meteen het nieuwe maximum: 100 km/uur. Maandagochtend 16 maart om 06.00 uur geldt die nieuwe limiet overal in Nederland van 06.00 uur 's ochtends tot 's avonds 19.00 uur.

Scheuren

Wie in het weekeinde van 14 en 15 maart nog door Nederland wil scheuren kan beter even goed opletten. Het is onduidelijk welke borden het eerst worden ‘onthuld’. Vanaf het moment dat het plastic is verwijderd geldt de nieuwe snelheid. ,,Als wij daar dan met een mobiele radarcontrole staan dan zullen we 100 aanhouden. Wat op het bord staat is leidend, dat zal een rechter ook zeggen’’, zegt een politiewoordvoerder. 

Rijkswaterstaat verwacht dat donderdag 12 maart 80 procent van alle nieuwe borden is geplaatst. Momenteel zijn in de verkeersluwe uren 23 aannemers met honderden mensen bezig met de vervanging. De resterende borden worden 13, 14 en 15 maart geplaatst. In dat weekeinde wordt ook het plastic verwijderd.

Slimme auto's

Rijkswaterstaat benadrukt dat automobilisten niet zomaar moeten vertrouwen op de snelheidsinformatie van de auto of de navigatieapparatuur. Alle providers zoals TomTom en Google Maps hebben updates doorgevoerd, maar niet iedereen installeert die. Ook ‘slimme auto's’ die met een camera zelf de borden lezen en de maximumsnelheid weergeven kunnen waarschijnlijk niet overweg met de nieuwe borden waaronder een tijdvak staat vermeld. ,,De verkeersborden zijn leidend, niet de informatie in je auto’’, waarschuwt Diederik Fleuren van Rijkswaterstaat.

Hectometerpaaltjes

De aannemers zijn ook druk met het afplakken van de snelheid op vele duizenden hectometerpaaltjes. Sinds 2014 staat als geheugensteuntje om de kilometer de maximumsnelheid bij een hectometerpaaltje. Ieder paaltje waar 120 of 130 op staat moet afgeplakt worden. Rijkswaterstaat onderzoekt nog of het zinnig is om een tijdsaanduiding bij de hectometerpaaltjes te plaatsen. Mogelijk is die niet goed leesbaar.

Dit bedrijf maakt verkeersborden voor heel Nederland en heeft het daardoor de afgelopen tijd erg druk gehad. Bekijk hieronder de video.

Volledig scherm
© Hollandse Hoogte / Lex van Lieshout
  1. Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’
    INTERVIEW

    Waarom BMW niet aan ‘zinloze innovaties’ doet: ‘Liever een caravan achter onze hybrides dan een groter accupakket’

    Op het eerste oog lijken de recente vernieuwingen aan de BMW 5-Serie niet schokkend: een nieuwe neus, andere bumpers, verbeterde navigatie en klaar is Klaus. Maar is dat wel zo? De productexpert van het Duitse merk legt uit: ,,We kunnen niet klakkeloos een elektrische versie introduceren. Voor onze klanten, zeker die in Nederland, is het veel belangrijker dat de plug-in hybride 530e nu wél een flinke caravan kan trekken.”