Volledig scherm
Volkswagen levert de e-Crafter onder meer aan Albert Heijn © Volkswagen

€ 20.000 korting: waarom de VW e-Crafter ineens veel goedkoper is

Volkswagen heeft de prijs van de e-Crafter plotseling drastisch verlaagd. Waar de elektrische bestelwagen voorheen nog ruim 69.000 euro kostte, wil de dealer er nu ineens ‘slechts’ € 49.950 voor hebben.

Volgens PON, de Nederlandse importeur van Volkswagen Bedrijfswagens, wordt de prijsverlaging door heel Europa doorgevoerd. In alle landen van ons continent daalt de basisprijs van de elektrische Crafter van € 69.100 naar een bedrag van 56.700 euro, exclusief BTW en BPM. De exacte reden? ,,De ambitie van Volkswagen is om elektrisch rijden zo bereikbaar mogelijk te maken. En daarnaast hebben wij specifiek voor Nederland besloten een extra duurzaamheidspremie op de e-Crafter toe te passen”, aldus een woordvoerder. Die premie bedraagt nog eens 6.750 euro, waardoor de instapprijs van de bestelwagen onder de 50.000 zakt.

Toch komt de lagere prijs niet helemaal uit de lucht vallen. Deze week is Mercedes-Benz namelijk begonnen met de productie van de e-Sprinter, die als één van de grote concurrenten van de e-Crafter (en de technisch gelijke MAN eTGE) geldt. De consumentenprijs van die Mercedes is op dit moment nog niet bekend, maar aangezien autobouwers elkaar nauwlettend in de gaten houden, lijkt Volkswagen te anticiperen op de komst van de elektrische Sprinter. Tesla deed eerder een vergelijkbare ingreep door de Model S en Model X stukken goedkoper te maken, als reactie op dalende verkopen na de komst van concurrenten zoals de Audi e-Tron en Jaguar i-Pace.

Volledig scherm
De productie van de Mercedes-Benz e-Sprinter is gestart © Mercedes-Benz

Goedkopere grondstoffen

Naast de concurrentiestrijd helpen goedkopere grondstoffen ook mee in de prijzenslag. Onlangs werd immers bekend dat de prijs van lithium-ion accu’s (die ook in deze bestelbussen zitten) het afgelopen jaar flink gedaald is. Die besparing zorgt er voor dat Volkswagen het zich kan veroorloven om de auto’s een stuk voordeliger te maken.

De komende jaren groeit het aantal elektrische bestelbusjes enorm. Fabrikanten zoals Renault, Toyota, Fiat, Peugeot en Opel werken allemaal aan batterijenversies van hun bedrijfsmodellen. Zelfs een relatief nieuwe speler uit China, het vanuit Shanghai opererende Maxus, brengt volgend jaar twee elektrische bestelwagens op de markt. De Europese verantwoordelijke van dat merk reageerde vandaag verheugd op de lagere prijs van de e-Crafter. ,,Het lijkt erop dat Volkswagen weet dat wij er aan komen. Ze verlagen de prijs niet voor niets: de concurrentie wordt sterker en sterker, wij zien dat als een compliment.” Of de VW-mensen in Wolfsburg ook echt wakker liggen van de aanstaande uitdagers uit China, valt overigens nog te bezien. De Maxus e-Deliver 3 en grotere e-Deliver 9 verschijnen immers pas later in 2020.

Volg elke dag het laatste nieuws van onze autoredactie via Facebook en Twitter. Of schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto 

Volledig scherm
Ook uit China komt steeds meer concurrentie, waaronder van het nieuwe merk Maxus © Maxus