20 tips voor een eeuwig leven van je auto
Wil je zo lang mogelijk doorrijden met je auto, zonder dat het je veel geld gaat kosten? Als je een paar eenvoudige regels volgt, die zijn opgesteld door de Britse consumentenwebsite WhatCar? heb je jaren extra plezier van je auto.
1. Kies je weg zorgvuldig
Het lijkt misschien wat vergezocht, maar dat is het niet. Als je elke dag een heel slecht begaanbare weg gebruikt, kan dit funest zijn voor je onderstel. Het gevolg? Versleten schokbrekers, kromme velgen en beschadigde banden. Even omrijden over die weg zonder drempels kan de levensduur van je schokbrekers met duizenden kilometers verlengen.
2. Gebruik je rem om te remmen
Dat klinkt logisch, maar veel automobilisten met een handbak remmen af ‘op de motor’. Dit zorgt voor extra belasting van de lagers, waardoor de levensduur van de componenten van je versnellingsbak wordt verkort. Dus als je moet vertragen, gebruik dan niet de motorrem, maar de voetrem om snelheid kwijt te raken.
3. Laat je airconditioning aan
Je hebt waarschijnlijk veel vrienden die weigeren hun airco in te schakelen omdat ‘dit het brandstofverbruik verhoogt’. Moderne airconditioningsystemen zijn echter zeer efficiënt en door ze bijvoorbeeld tijdens de winter uit te schakelen, veroorzaak je enorme schade aan de afdichtingen en andere componenten. Dus als je ‘m uiteindelijk gebruikt, zal het systeem waarschijnlijk lekken of een belangrijk onderdeel is kapot en dat kost je uiteindelijk meer dan wat je hebt bespaard op brandstof.
4. Koppeling-management
Als je een handgeschakelde versnellingsbak hebt en je voet op het koppelingspedaal laat rusten, zal de koppeling gedeeltelijk worden ingeschakeld, waardoor hij sneller slijt. Het lijkt misschien een voor de hand liggend punt, maar rijd niet met je voet op de koppeling. Het is verbazingwekkend hoeveel mensen dit toch doen.
5. Gebruik je garage
Veel mensen hebben een garage, maar gebruiken hem niet om hun auto in op te bergen. Ze zetten de grasmaaier erin en andere spullen. Door je auto binnen te stallen, voorkom je dat hij roest, dat de zon het interieur verbleekt en dat het interieur op zonnige dagen erg heet wordt - iets wat het dashboard en de binnenkant van je wagen niet ten goede komt.
6. Gassen, maar met mate
Vandaag de dag moeten alle dieselmotoren zijn uitgerust met een roetfilter. Om te voorkomen dat het filter verstopt raakt, moet je regelmatig een beetje toeren draaien om het ‘schoon te branden’. Ook benzinemotoren zijn gebaat bij af en toe rijden met hogere toerentallen, aangezien het voorkomt dat er allerlei residuen worden afgezet op delen van de motor.
7. Koude start? Liever niet
Een motor heeft het de eerste vijf minuten nadat ‘ie wordt gestart het zwaarst. Een koude motor heeft weinig smering, doordat die onderin het blok zit en dik is. De slijtage is dus bij een koude motor het ergst en dat geldt niet alleen voor de winter. Voor de motor warm is, wordt aanbevolen te schakelen bij 2500 toeren bij een benzinemotor en 2000 bij een diesel. Beter nog: pak als het even kan voor korte afstanden de fiets.
8. Tank op tijd
Als je een van die mensen bent die regelmatig hun brandstoftank leegrijden, loop je het risico dat je het brandstofsysteem beschadigt. Dat komt omdat sediment zich meestal op de bodem van de tank verzamelt en als de motor altijd op brandstof vanaf de bodem van de tank loopt, is het waarschijnlijk dat de pomp, het filter en mogelijk zelfs de injectoren verstopt kunnen raken, wat tot hoge rekeningen leidt.
9. Start je motor in zijn ‘vrij’
Wanneer je de auto start, doe dat dan niet in de versnelling en met ingetrapte koppeling. Dit zorgt namelijk voor extra belasting van de startmotor. Het lijkt misschien een futiliteit, maar over meerdere jaren en duizenden startprocedures, kan dit meer verschil maken dan je denkt.
10. Houd je lak schoon
Sommige auto’s hebben kunststof of aluminium panelen, maar de meeste hebben nog steeds een stalen carrosserie. Roest heeft meer vat op vieze auto’s dan op schone, dus was ‘m regelmatig en zet de lak af en toe in de was. Ook handig: kies in de wasstraat voor een ‘hot wax’-behandeling. Dat spul komt op plekken waar je met de hand niet bijkomt.
11. Wees alert op steenslag
Een stukje lak dat eraf is door steenslag lijkt niet ernstig, maar doordat de roest er ongehinderd zijn gang kan gaan, zit je binnen enkele jaren met een rottend gat. Dus wees er snel bij en stip de beschadigde plekken bij met een lakstift.
12. Kies voor roestpreventie
Wanneer je je onderstel en holle ruimtes professioneel laat behandelen tegen roestvorming, gaan ze jaren langer mee. Een voorbeeld van werkzame roestpreventie zijn merken als Dinitrol of andere waxsoorten.
13. Gebruik synthetische olie
Als er één ding is dat de levensduur van je versnellingsbak, motor en differentieel helpt verlengen, is dat het gebruik van schone olie. Minerale oliën verouderen veel sneller dan synthetische alternatieven. Wees echter voorzichtig als je een klassieker hebt; synthetische oliën kunnen te dun zijn voor oudere componenten.
14. Bescherm je kunststof
Kunststoffen als rubberen strips, afdekkappen en cabrioletdaken moeten worden beschermd tegen UV-straling en uitdroging. In de handel zijn daarvoor speciale middelen te koop die dienen als smeermiddel en beschermingsmiddel. Om de paar maanden een beetje aanbrengen, kan de levensduur van de afdichtingen van je auto aanzienlijk helpen verlengen.
15. Let op de uitlijning van je banden
Zelfs als slechts een klein deel van je banden versleten is, wordt de gehele band afgekeurd. Let er dus op dat je banden goed zijn uitgelijnd. Soms zit de oorzaak in versleten rubbers of spoorstangen. Vervangen is vaak relatief goedkoop en het voorkomt ongelijke bandenslijtage.
16. Smeren kun je leren
Sloten, scharnieren en verbindingen drogen in de loop van de tijd uit en beginnen dan te slijten. Het aanbrengen van een beetje drie-in-één smeermiddel kan van tijd tot tijd een groot verschil maken voor hoe snel dingen verslijten.
17. Check je bandenspanning
Dit lijkt een voor de hand liggende, maar het is nog steeds een punt dat door de meeste mensen over het hoofd wordt zien. Als je banden slechts een paar millibar minder lucht hebben dan voorgeschreven, slijten ze sneller en moet je motor harder werken. Dit betekent tevens dat je brandstofrekeningen iets hoger zullen zijn. Dus controleer je bandenspanning om de paar weken. Pomp je banden niet té hard op, want dan slijten ze in het midden harder.
18. Let op terugroepacties
Autofabrikanten moeten hun auto’s regelmatig terughalen vanwege een ontwerp- of productieprobleem. Je kunt via je dealer checken of jouw auto daarbij hoort. Wanneer je de verbeteringen niet laat doorvoeren, kan een kleine fout leiden tot een groot probleem. De terugroepacties zijn gratis, dus daar geen gehoor aan geven is niet slim.
19. Voorzichtig met chemicaliën
Lichtmetalen wielreinigers kunnen zuur zijn, wat betekent dat de lak op je wielen wordt vernietigd en het metaal vervolgens corrodeert. Als je een vaste klant bent op goedkope sites voor carwash-middelen, wees dan voorzichtig. De spuitbussen kunnen sterke chemicaliën bevatten om het reinigingsproces te versnellen met als mogelijke bijwerking dat je nieuwe velgen zeer snel vermoeid en dof ogen.
20. Controleren voorkomt repareren
En dan zijn er nog de voor de hand liggende tips: controleer je olie en koelvloeistof regelmatig, let op je motortemperatuur en andere lampjes op je dashboard en volg de voorgeschreven service-intervallen. Controleer verder regelmatig je luchtfilter, koelslangen en brandstofleidingen. Ook de waterpomp en eventuele v-snaren of kettingen rondom de motor verdienen aandacht.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Aantal rijders onder invloed schiet omhoog
In de eerste vier maanden van dit jaar zijn al 13.567 mensen betrapt op het rijden onder invloed van drugs of alcohol. Dat blijkt uit cijfers van de politie. Het aantal is fors hoger dan in het eerste kwartaal van vorig jaar, toen waren het er 8421. -
Waarom deze tweedehands Ford Escort 176.000 euro opbracht
Een Ford Escort uit 1996 heeft in Engeland 149.995 pond (ruim 176.000 euro) opgebracht. De tweedehands auto is een niet eens zo heel zeldzame Ford Escort RS Cosworth, maar zijn geringe kilometerstand maakt 'm toch erg bijzonder. -
PREMIUMGeld & Geluk
Astrid kwam met niets uit scheiding: ‘Kon binnen jaar auto van 15.000 euro kopen’
In deze rubriek vragen we lezers naar hun relatie tussen geld en geluk. Astrid wil dat haar kinderen elke week één euro sparen. ,,Zo lief: toen hun oma via WhatsApp was opgelicht, haalden ze hun spaarpot leeg.” -
Buitenspiegels vervangen door camera’s blijkt een slecht idee
Enkele jaren geleden leek het dé oplossing om de luchtweerstand van auto's te verminderen: de buitenspiegels vervangen door camera’s. De VW XL1 had ze tien jaar geleden al. Ook de Audi e-Tron baarde er in 2018 opzien mee en uiteindelijk pasten Lexus, Honda en Lamborghini ze eveneens toe. Maar nu blijkt dat het systeem veel te hoge verwachtingen heeft gewekt. -
Getest: Dit is de beste inbouw-combimagnetron
Wat is de beste inbouw-combimagnetron? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben auto’s geen zonnepanelen?’
‘Steeds meer elektrische auto’s en oplaadpunten, maar de stroom komt nog steeds uit milieubelastende centrales. Daarom vind ik het vreemd dat niet elke elektrische auto volgepakt zit met zonnepanelen om zichzelf op te laden. Ik dacht dat mensen een elektrische auto kochten om het milieu te ontlasten?’, vraagt lezer F. Suykerbuyk in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM
Rookmelder is vanaf 1 juli verplicht op élke woonlaag: hier moet je op letten
Waar rook is, is behalve vuur hopelijk ook een brandmelder. Op elke verdieping van het huis, want dat moet vanaf 1 juli in álle Nederlandse woningen. -
Hoe je in dichte mist met één beweging levens kunt redden
Door mist rijden zonder goede verlichting is levensgevaarlijk. Toch overkomt het veel automobilisten die het knopje voor de lampen op automatisch hebben staan. ,,Die onwetendheid is heel gevaarlijk’’, zegt Marc Woortmeijer van de verkeerspolitie.