Volledig scherm
© AP

410.000 banen op tocht in Duitsland door transitie elektrisch rijden

Duitsland wacht een massa-ontslag door de overgang naar elektrische voertuigen. In het slechtste scenario verdwijnen er tot 2030 410.000 banen. Dat heeft het Duitse adviesorgaan, het Nationalen Plattform Zukunft der Mobilität (NPM), becijferd.

Volgens het vandaag verschenen NPM-rapport dreigen alleen al bij de productie van verbrandingsmotoren en onderdelen ongeveer 88.000 medewerkers hun baan te verliezen. Motoren van elektrische auto’s bevatten minder onderdelen en vereisen daarom minder onderhoud dan verbrandingsmotoren, is de redenatie.

Bovendien gaan de onderzoekers ervan uit dat de autoproductie steeds verder wordt geautomatiseerd, waardoor minder medewerkers nodig zijn, lichtte de NPM-voorzitter Henning Kagermann vanochtend toe in de Duitse zakenkrant Handelsblatt. Volgens het onderzoek staan alleen al in de Duitse autosector zo’n 240.000 banen op de tocht in de komende tien jaar. 

Daarnaast zullen toeleveranciers en fabrikanten geraakt worden door de transitie, voorspellen de onderzoekers. De NPM, bestaande uit experts uit de politiek, het bedrijfsleven, vakcentrale en de wetenschap, gaat ervan uit dat er tegen 2030 zo’n 7 tot 10 miljoen elektrische auto’s op de Duitse wegen rijden. Dit is fors meer dan waar eerder rekening mee werd gehouden en is het gevolg van scherpere klimaatdoelstellingen die Duitsland zich heeft gesteld.  

Groeimotor

In het rapport roept het adviesorgaan de overheid op om maatregelen te nemen om medewerkers om te scholen en toekomstproof te maken. In 2018 was de auto-industrie nog goed voor 834.000 banen in Duitsland, het hoogste aantal sinds 1991. De sector is een belangrijke motor voor de groei van de grootste economie van Europa. 

De Duitse vereniging van autofabrikanten (VDA) denkt dat de ramingen overtrokken zijn. In een reactie spreekt de belangenclub van een ‘onrealistisch extreem scenario’. Zo zou de NPM er ten onrechte van uitgaan dat tegen 2030 elektrische auto’s en onderdelen nog slechts in beperkte mate in Duitsland worden gemaakt. ,,Die veronderstellingen zijn niet aan de orde’’, verzekert VDA-directeur Kurt-Christian Scheel. 

Volledig scherm
© ANP