Volledig scherm
Congo levert 67 procent van het kobalt dat wereldwijd wordt verkocht © AFP

Accu’s van Tesla Model 3 bevatten vier keer minder kobalt dan de accu's van elektrische VW's

De accu’s die in de Tesla Model 3 worden gebruikt bevatten ruim vier keer zo weinig kobalt als de accu’s die Volkswagen gaat gebruiken in zijn komende elektrische modellen. Dat zegt het hoofd van de accu-ontwikkelingsafdeling van Volkswagen.

Frank Blome, het hoofd van het Center of Excellence für Batteriezellen bij Volkswagen, heeft tegen de Duitse zakenkrant Wirtschaftswoche gezegd dat de accu’s die Volkswagen in de I.D.3 gaat gebruiken tussen de 12 en 14 procent kobalt bevatten. Bij de Tesla Model 3 zouden de kathodes van de accu’s niet meer dan 2,8 procent kobalt bevatten. De I.D.3 (ook bekend onder de naam I.D. Neo) is een van de nieuwe elektrische auto’s die Volkswagen gaat uitbrengen.

Elon Musk heeft vorig jaar bevestigd dat in de accu’s van de Tesla Model 3 minder dan drie procent kobalt wordt gebruikt en dat er bij de volgende generatie Tesla’s helemaal geen kobalt meer zal worden ingezet. Op dit vlak ligt Volkswagen nog behoorlijk achter, al zegt Blome dat ook Volkswagen bezig is om het gehalte aan kobalt in de accucellen terug te dringen. De generatie elektrische auto’s van Volkswagen die na de I.D.-serie komt moet de helft minder kobalt gebruiken. Prototypes daarvan worden volgens Blome nu al getest en daaruit zou blijken dat aan de kwaliteitsstandaarden wordt voldaan.

Stabiel

Ook al zijn fabrikanten momenteel bezig om het gebruik van kobalt steeds verder terug te dringen, het metaal is vooralsnog vrij belangrijk voor de accuproductie, omdat het erg stabiel is en zodoende de gelaagde structuur van kathodes goed in stand kan houden. Dat leidt tot een goede levensduur, een korte oplaadtijd en een groot energiepotentieel van de accu.

Kobalt komt voornamelijk uit het Afrikaanse land Congo. Het land is verantwoordelijk voor meer dan zestig procent van de totale wereldproductie van het metaal, dat met name wordt gewonnen als bijproduct van het smelten van koper. Dit gaat zeker bij de niet-industriële mijnen veelal gepaard met soms erbarmelijke omstandigheden, kinderarbeid en milieuverontreiniging. Mede door deze omstandigheden maakte BMW onlangs bekend dat het vanaf 2020 of 2021 stopt met de inkoop van kobalt afkomstig uit Congo.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”