De Tesla Model Y krijgt een actieradius van 505 km
Volledig scherm
De Tesla Model Y krijgt een actieradius van 505 km © EPA

‘Actieradius Tesla Model Y verhoogd naar 505 kilometer’

Tesla heeft tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers gemeld inmiddels begonnen te zijn met het opvoeren van de productie van zijn nieuwe compacte SUV, de Model Y. Het bedrijf zegt ook dat het rijbereik van deze auto inmiddels is verhoogd naar 505 kilometer.

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers zei Tesla dat het bereik van de Model Y, gemeten volgens de EPA-norm, is verhoogd van 450 naar 505 kilometer. Doorgaans leidt een dergelijke schatting op basis van de in de Verenigde Staten gehanteerde EPA-norm tot een lager kilometeraantal dan bij de WLTP-norm. Desondanks meldt de Nederlandse Tesla-website op basis van de WLTP-norm nu óók een bereik van 505 km voor de Long Range-versie van de Model Y. Het Performance-model haalt op basis van de wltp-norm 480 km, al geeft de Amerikaanse Tesla-website weer dat het Performance-model net als de Long Range-versie een bereik van omgerekend 505 km haalt. Tesla stelt dat de hogere actieradius betekent dat de Model Y zijn voorsprong als meest energie-efficiënte SUV ter wereld verder heeft vergroot.

Op de Amerikaanse Tesla-website staat dat de eerste leveringen van de Tesla Model Y in maart van dit jaar beginnen, terwijl op de Nederlandse site staat dat de productie naar verwachting begin 2021 aanvangt. Tesla zei bij de presentatie van de kwartaalcijfers deze maand al begonnen te zijn met het geleidelijk opvoeren van de productie van de Model Y in de fabriek in het Amerikaanse Fremont en dat de leveringen aan het einde van het eerste kwartaal beginnen.

Coronavirus

De huidige jaarlijkse productiecapaciteit van de Model 3 en Y gezamenlijk ligt in Fremont op 400.000 en moet halverwege dit jaar op 500.000 liggen. Momenteel ligt de jaarlijkse Fremont-capaciteit van de Model S en X op 90.000. In de nieuwe fabriek in Shanghai, die inmiddels tijdelijk is gesloten wegens het coronavirus, ligt de jaarcapaciteit op 150.000 voor de Model 3 en de productielijn voor de Model Y wordt daar nu gebouwd. Volgens Tesla moet de jaarlijkse productiecapaciteit voor de Model Y in deze Chinese fabriek tenminste op het niveau van die voor de Model 3 komen. Uiteindelijk moeten de Model 3 en Y ook geproduceerd worden in de Tesla-fabriek die in Berlijn komt.

Tesla leverde in het laatste kwartaal van vorig jaar in totaal 112.095 voertuigen, wat volgens het bedrijf een record is. Het leeuwendeel van de leveringen werd gevormd door de Model 3, waarvan er 92.620 werden geleverd, een stijging van 46 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2018. Van die 112.095 geleverde auto’s waren er 19.475 toe te schrijven aan de Model X en S, een daling van 29 procent. Wat de productie betreft werden er in het afgelopen kwartaal 17.933 Model S- en Model X-auto’s gemaakt, tegenover 86.958 Model 3's. Een jaar eerder lagen die aantallen nog op respectievelijk 25.161 en 61.394.

De omzet van Tesla in 2019 kwam uit op 24,6 miljard dollar, terwijl dat cijfer in 2018 21,5 miljard dollar bedroeg. In 2018 kwam het verlies uit op 976 miljoen dollar en in 2019 daalde dat verlies naar 862 miljoen dollar. Als enkel het afgelopen kwartaal wordt bekeken, werd er een winst van 105 miljoen dollar gemaakt, terwijl dat een jaar eerder op 140 miljoen dollar uitkwam.

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.