Volledig scherm
Geen coureur, maar wel kunstmatige intelligentie: de raceauto van Roborace. © Roborace

Als deze coureur het circuit opgaat, kan Max wel inpakken

Max Verstappen en alle andere Formule 1-helden van dit moment hebben het nakijken als volgend jaar hun nieuwste uitdager Roborace het circuit op gaat. Deze coureur is namelijk een robot die met een precisie én snelheid van handelen rijdt, waar een mens onmogelijk aan kan tippen.

Volgend jaar moet de eerste Formule 1-achtige race met soortgelijke robotauto’s plaatsvinden op een nog nader te bepalen circuit in Europa. Er zit geen mens achter het stuur en dat maakt deze raceauto net even anders. Hij is hierdoor nog beter gestroomlijnd én hij zit propvol elektronica en slimme software. De vier elektromotoren (samen goed voor 402 pk) maken topsnelheden van meer dan 320 km/u mogelijk.

Voordat de auto straks aan zijn race begint, heeft hij eerst een scanronde gemaakt. Hij gaat dan minutieus over het asfalt om tot op de millimeter de eigenschappen van het circuit vast te leggen. Met behulp van kunstmatige intelligentie en een arsenaal aan sensoren weet de raceauto vervolgens met extreem hoge snelheid en de allerbeste stuurmanskunst de snelste rondes te rijden. Het is in elk geval de bedoeling dat de robot sneller denkt en handelt dan een mens.

Zakenman

Het Britse bedrijf dat de raceauto’s ontwikkelt, wordt gefinancierd door de schatrijke Russische zakenman Denis Sverdlov. Roborace wil dat de races onderdeel worden van de Formule E, waar nu volledig elektrische raceauto’s in rijden. Inmiddels zijn er twee auto’s gebouwd. Het bedrijf wordt ondersteund door Nvidia, marktleider in snelle processors voor de game- en computerindustrie, en bandenfabrikant Michelin.

De vraag is natuurlijk of het publiek zo’n race tussen robots net zo aantrekkelijk zal vinden als een Formule 1-wedstrijd. De initiatiefnemers denken van wel, omdat het er qua rijvaardigheid nog spectaculairder aan toe gaat. Bovendien schuilt er straks achter elke robotauto een ontwikkelingsteam. Met slim programmeren en de meest intelligente toepassing van de hardware kan een team de race winnen.

Spektakel

Bovendien heeft het bedrijf meer in petto om de races tot een spektakel te maken. Extra spannend wordt het als vijf auto’s in de race geconfronteerd worden met vijf andere auto’s die al spookrijdend tegelijkertijd aan dezelfde race deelnemen. Ook dat is mogelijk, dankzij de technologie en omdat er geen enkel risico is voor ongevallen met coureurs. Een andere manier om de race spannend te maken, is dat beslissingen van het team telkens worden overlegd met het publiek: zullen we nu wel of niet een inhaalmanoeuvre beginnen? Realtime communicatie via de smartphones van het publiek dat de race op de tribunes of thuis volgt, maakt dat mogelijk.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”