Amerika test e-Highway voor vrachtverkeer

De e-Highway bestaat al, maar dan niet zoals iedereen waarschijnlijk had gehoopt. Er is gekozen voor bovenleidingen, zoals bij trams en trolleybussen.

Volledig scherm
Vrachtwagens met bovenleiding moeten de lokale uitstoot in stedelijke gebieden terugdringen. © Siemens

Siemens en de luchtvervuilingsautoriteit in Zuid-Californië hebben een 1,6 kilometer lange e-Highway-testbaan geopend in de stad Carson tussen de havens van Los Angeles en Long Beach. Drie omgebouwde vrachtwagens gebruiken een gedeelte van de weg, die door Siemens is uitgerust met een bovenleiding voor demonstratie- en testdoeleinden. Net als bij trams en trolleybussen levert het systeem stroom aan de vrachtwagens via stroomafnemers. Het systeem lijkt wat ouderwets, aangezien iedereen bij het horen van de naam e-Highway hoopt op een inductie-systeem, waarbij elektrische vrachtwagens en auto’s contactloos worden bijgeladen via het wegdek.

Geen lokale uitstoot

Op het traject rijden een batterij-aangedreven truck, een diesel-hybride en een LPG-hybride uitvoering voor demonstratiedoeleinden. Voor dit doel was de sectie uitgerust met bovengrondse elektrische leidingen. Het systeem heeft als doel het verbruik van fossiele brandstoffen te verminderen, evenals de bedrijfskosten van vrachtwagens en lokale emissies. Het doel is om het e-Highway-systeem voor vrachtwagens op de openbare weg in de VS te illustreren en scenario's voor te bereiden voor een bredere inzet in de toekomst.

Zweden en Duitsland

,,Dit project zal ons helpen om de haalbaarheid van een transportsysteem zonder uitstoot te beoordelen," zegt Wayne Nastri, hoofd van SCAQMD. ,,Deze demonstratie zou kunnen leiden tot de verdere introductie van e-Highways. Het zal de vervuiling verminderen en de gezondheid van de burgers in de steden nabij de havens verbeteren." Deskundigen gaan ervan uit dat de CO2-uitstoot van het vrachtverkeer over de weg meer dan zal verdubbelen tegen 2050. Siemens werkt in Zweden aan een gelijkwaardig testproject met twee hybride biodieseltrucks. Ook in Duitsland staan in 2019 verschillende proeven gepland.

  1. Benzine en diesel overal bijna even duur, behalve in Nederland

    Benzine en diesel overal bijna even duur, behalve in Nederland

    De prijzen van diesel en benzine in Europa kruipen steeds verder naar elkaar toe, zo meldt website Tankpro.nl. Vrijwel in alle landen om ons heen werd het prijsverschil tussen diesel en benzine afgelopen twee jaar kleiner. In België, Frankrijk en Spanje bedraagt het verschil tussen beide brandstoffen zelfs minder dan 10 eurocent. Nederland vormt een uitzondering; bij ons is een liter diesel gemiddeld zo’n 30 eurocent goedkoper dan een liter benzine.